28 OPON ZIMOWYCH W TEŚCIE: Różnice między oponami są ogromne. Nowy test opon zimowych z sezonu 2024/2025 pokazał, że kupując nowe opony, możesz trafić na dobrze ocenione, ale też na niedostateczne pod względem bezpieczeństwa jazdy. Dlatego sprawdź w teście, które wybrać.
Od opon zależy bezpieczna jazda, dlatego tak ważny jest ich właściwy wybór. Ten test opon zimowych to porównanie 28 opon na podstawie badań w laboratorium oraz w praktyce, podczas jazdy w warunkach zimowych. Ich ceny wahają się od 309 do 830 zł za sztukę, a noty wystawione przez badaczy – od dobrej do niedostatecznej.
W niektórych oponach badacze skrytykowali fatalną skuteczność hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Kilka modeli otrzymało słabe oceny w kategorii właściwości ekologicznych. W tym wypadku na wyniki wpłynęły negatywnie słaba trwałość lub duża masa opon.
Tym razem badacze wzięli pod lupę opony w dwóch rozmiarach: 215/55 R17 98V i 205/55 R16 91H. Te pierwsze pasują do małych SUV-ów, na przykład takich jak Volkswagen T-Roc. Zaś drugi rozmiar nadaje się do mniejszych samochodów kompaktowych, takich jak Volkswagen Golf.
Sprawdź też wyniki pozostałych testów opon zimowych do różnych samochodów.
Dobrych i tanich opon nie ma
W sklepach oferta opon zimowych różnych marek jest bardzo duża. Pewnie trudno ci zdecydować, który model będzie najlepszym wyborem dla ciebie. Okazuje się, że cena opon jest pewnym wskaźnikiem jakości: otóż w teście dobrych i tanich opon nie ma.
Na co jeszcze zwracać uwagę podczas wyboru opon? Samochód sportowy będzie wymagał opon o wysokiej wydajności, z wyższym indeksem prędkości i zazwyczaj bardziej miękką mieszanką gumy. Takie opony mają większą przyczepność. Ale coś za coś: dzieje się to niestety kosztem trwałości opony.
W przypadku typowego samochodu rodzinnego opony o wysokiej wydajności mogą być kosztowną przesadą. Właścicielom takich aut polecamy modele ze średniej półki, których zaletą jest najczęściej niższe zużycie paliwa (dzięki mniejszemu oporowi toczenia). Do tego dochodzi mniejsze ścieranie opon (a więc większa trwałość), no i niższa cena takiej opony w sklepie. Na końcu, w tabeli z wynikami testu, znajdziesz porównanie opon popularnych marek oraz tych mniej znanych, zwykle w niższej cenie.
Kiedy wymienić opony na nowe?
Czekasz ze zmianą opon, aż bieżnik zetrze się do minimalnej dopuszczalnej granicy 1,6 mm? Przyczepność opon, zwłaszcza na mokrej jezdni, pogarsza się jeszcze zanim bieżnik osiągnie tą minimalną dopuszczalną głębokość. Dlatego warto zacząć szukać nowych opon, kiedy głębokość bieżnika wyniesie 2-3 mm. Nowa opona ma bieżnik o głębokości około 8 mm.
Starty bieżnik to nie jedyny sygnał wskazujący na konieczność zmiany opon na nowe. Sprawdzaj nie tylko głębokość bieżnika, ale też, czy opona ma jakiekolwiek nierówności lub wybrzuszenia. One oznaczają, że struktura gumy uległa zniszczeniu i według prawa nie nadaje się ona do użytku.
Czas na wymianę opony jest też wtedy, kiedy zauważysz, że zaczynają być w niej widoczne wewnętrzne kordy, czyli włókna wzmacniające. Tworzą one wewnętrzną warstwę będącą osnową opony. Jeśli zaczynają wychodzić spod gumy, czym prędzej wymień opony.
Najlepiej wymieniać wszystkie opony w samochodzie jednocześnie. Zwykle jednak przednie i tylne opony zużywają się w różnym tempie. Aby przedłużyć żywotność opon, możesz rozważyć ich rotację – przeniesienie tylnych opon na przód i odwrotnie – w połowie ich cyklu żywotności.
CO OTRZYMUJESZ KUPUJĄC TEN TEST WYNIKI TESTU. Oceny 28 opon zimowych, w tym w tym 16 w rozmiarze 215/55 R17 i 12 w rozmiarze 205/55 R16, są przedstawione w tabeli. Wśród nich znajdziesz takich liderów rynku, jak Pirelli, Goodyear czy Continental, ale także tańsze, mniej znane marki, takie jak: Maxxis, Davanti czy Kenda. Ceny testowanych opon wahają się od 309 do 830 zł za sztukę. Nasze opony musiały wykazać się znakomitym bezpieczeństwem jazdy w warunkach zimowych. Badacze sprawdzili je na jezdni mokrej, suchej oraz na lodzie i śniegu. Opony zostały porównane także pod względem ich właściwości ekologicznych. W ramach tych badań porównano je m.in. pod względem: trwałości, ścierania gumy, wydajności, hałasu. Te wszystkie cechy opon zimowych zostały ocenione przez ekspertów w badaniach laboratoryjnych oraz w praktyce podczas jazdy w różnych warunkach. PORADY DOTYCZĄCE ZAKUPU. Po czym poznasz, że to pora na wymianę opon na nowe? Na co zwracać uwagę podczas wyboru nowych opon zimowych? Jakie opony wybrać, żeby były jak najbardziej oszczędne? Które opony będą najlepszym wyborem do twojego samochodu? Na te pytania odpowiadamy w teście. TABELA DO POBRANIA. Po wykupieniu tego testu, otrzymujesz dostęp do tabeli z rankingiem porównującym wyniki wszystkich badanych opon zimowych (możesz ją pobrać w pliku PDF). Ponadto otrzymujesz dostęp do pełnej wersji artykułu opisującego badania i ich wyniki. |
Testowane opony:
215/55 R17: Continental WinterContact TS 870 P, Davanti Wintoura +, Dunlop Winter Sport 5, Firestone Winterhawk 4, Giti GitiWinter W2, Goodyear UltraGrip Performance 3, Hankook Winter i*cept RS3, Kenda Wintergen 2 KR501, Kumho WinterCraft WP52, Maxxis Premitra Snow WP6, Pirelli Cinturato Winter 2, Semperit Speed-Grip 5, Triangle WinterX TW401, Viking WinTech, Vredestein Wintrac Pro, Yokohama BluEarth-Winter V906
205/55 R16: Continental WinterContact TS 870, Dunlop Winter Sport 5, Falken Eurowinter HS02, Goodyear UltraGrip Performance 3, GT Radial WinterPro2 Evo, Hankook Winter i*cept RS3, Michelin Alpin 6, Nokian Tyres Snowproof 2, Pirelli Cinturato Winter 2, Vredestein Wintrac, Zeetex WH 1000, Winrun Winter-max A1 WR22
Dokonaj jego zakupu lub uzyskaj roczny dostęp do naszych treści.
Z Waszych wpłat finansujemy kolejne testy
-
DOSTĘP do artykułu „Test opon zimowych 2024: Przerażające wyniki” – TEST16,99 zł
-
Roczna Subskrypcja PRO-TEST139,00 zł / rok