0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaTestyTEST - MotoryzacjaTest opon letnich: Wiele dobrych, jedne niebezpieczne

Test opon letnich: Wiele dobrych, jedne niebezpieczne

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

17 OPON LETNICH W TEŚCIE: Dobre opony letnie muszą skutecznie hamować na mokrej i suchej nawierzchni. Muszą być ciche i nie generować dużego zużycia paliwa. Powinny też wystarczyć na lata. Czy nowy test opon letnich wyłonił takie modele?

11 dobrych, cztery średnie i dwie bardzo słabe – to wyniki testu opon letnich 2025. Które wyróżniają się zaawansowaną konstrukcją bieżnika zapobiegającą utracie przyczepności? Które zapewnią ci kontrolę nad pojazdem, nawet w sytuacji aquaplaningu? Którzy producenci stosują mieszankę gumy ułatwiającą prowadzenie i skracającą drogę hamowania? Zaraz dowiesz się, jaki model opon wybrać, żeby podróżować bezpiecznie. Nowy test opon letnich dał odpowiedzi na te wszystkie pytania.

Jak wybrać dobre opony?

Mieszanka gumy i wzór bieżnika letnich opon muszą spełniać wiele różnych wymagań: zapewniać dobrą przyczepność, być trwałe, generować niski poziom hałasu i ograniczać zużycie paliwa. Problem polega na tym, że trudno osiągnąć wszystkie te cechy jednocześnie. Dlaczego? Zobacz:

  • Miękka guma lepiej hamuje, ale szybciej się zużywa.
  • Twardsza guma wytrzymuje dłużej, ale pogarsza przyczepność.
  • Niektóre wzory bieżnika redukują hałas, inne minimalizują opory toczenia i zużycie paliwa.

Łatwo więc się pogubić w świecie opon i wybrać te niewłaściwe. Ten test opon letnich pomoże ci, jeśli na chcesz kupić ogumienie do swojego auta. Na końcu znajdziesz tabelę porównującą wszystkie przetestowane opony.

Co jest ważne w oponach letnich?

Jeżeli dużo jeździsz samochodem, zwróć uwagę na trwałość opon. Natomiast osoby, dla których ważna jest ekologia, ale też nie chcą zostawiać dużo pieniędzy na stacji benzynowej, powinny dodatkowo uwzględnić zużycie paliwa. Jednak najważniejszym czynnikiem pozostaje bezpieczeństwo: długość drogi hamowania i stabilność jazdy na suchej oraz mokrej nawierzchni.

Wyniki tych wszystkich parametrów przedstawiamy dalej, w tabeli porównującej opony.

A może jeździć na oponach zimowych przez cały rok? 

Prawo tego nie zabrania, ale okazuje się, że zimowe opony mają latem poważne wady. Po pierwsze droga hamowania na suchej nawierzchni jest znacznie dłuższa, a stabilność jazdy, zwłaszcza na zakrętach, jest gorsza niż w przypadku opon letnich.

Dodatkowo, kiedy jest ciepło, zimowe opony szybciej się zużywają.

Kiedy bieżnik jest za płytki? 

W Europie obowiązuje zasada, że opony samochodowe i motocyklowe muszą mieć co najmniej 1,6 mm głębokości bieżnika – dla bezpieczeństwa. Jeśli bieżnik jest płytszy, opony – zgodnie z prawem – nie są już dopuszczone do ruchu. Nie zapewniają wtedy odpowiedniej przyczepności. Jazda na takich zużytych oponach może być kosztowna – mandat może wynieść aż do 3000 zł. To właściciele pojazdów są odpowiedzialni za regularną kontrolę głębokości bieżnika.

Jednak w praktyce nie warto czekać aż bieżnik zmaleje do przepisowych 1,6 mm. Dla bezpieczeństwa warto wymienić opony dużo wcześniej. Według ekspertów – już wtedy, kiedy głębokość bieżnika osiągnie 3–4 mm.

Opony warto wymienić na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmaleje do ok. 3-4 mm

Ciśnienie w oponach: Regularna kontrola 

Oprócz stanu bieżnika również prawidłowe ciśnienie w oponach jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. I tak:

  • Zbyt niskie ciśnienie przyspiesza ich nierównomierne zużycie i zwiększa spalanie.
  • Zbyt wysokie ciśnienie pogarsza komfort jazdy.

Nowe samochody są już wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach. System ten wykorzystuje czujniki w wentylach lub ABS, które stale monitorują ciśnienie.

Pamiętaj jednak, że czujniki zwiększają bezpieczeństwo, ale nie zastępują regularnej kontroli ciśnienia.

Test opon letnich – co w nim wyszło?

Tym razem w teście badacze skontrolowali 17 opon letnich. Ich ceny wahają się od 253 do 499 zł za sztukę. Testowany rozmiar 225/40 R18 jest montowany na dużych felgach, często spotykanych w sportowych samochodach. Opony w tym rozmiarze pasują do wielu modeli aut, takich jak VW Golf, Toyota Corolla, Opel Astra, Mercedes Klasy A czy BMW Serii 1.

Dwa modele opon uzyskały ocenę bardzo dobrą za najważniejsze kryterium – bezpieczeństwa jazdy. Tyle że już w badaniu właściwości ekologicznych (czyli trwałości, zużycia paliwa i hałasu) te opony wypadły gorzej. Są też modele, które okazały się mniej bezpieczne, ale za to uzyskały wyższe noty za właściwości ekologiczne.

Dwaj niekwestionowani zwycięzcy w teście bezpieczeństwa

Najważniejszym badaniem w ramach testu było sprawdzenie przyczepności opon. W praktyce badanie to polegało na jeździe w różnych trudnych sytuacjach (m.in. z nagłym skrętem czy prowadzeniem bokiem), ale też w typowych warunkach (np. podczas zmiany pasa ruchu czy na zakrętach).

Test opon letnich pokazał, że najlepszy model to…

CO OTRZYMUJESZ KUPUJĄC TEN TEST
 
WYNIKI TESTU. Oceny 17 opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 są przedstawione w tabeli. Wśród nich znajdziesz takich liderów rynku, jak Michelin, Goodyear czy Continental, ale także tańsze, mniej znane marki, takie jak: Giti, Syron czy Doublecoin. Ceny testowanych opon wahają się od 253 do 499 zł za sztukę. Nasze opony musiały wykazać się znakomitym bezpieczeństwem jazdy zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Opony zostały porównane także pod względem ich właściwości ekologicznych. W ramach tych badań porównano je m.in. pod względem: trwałości, zużycia paliwa i hałasu. Te wszystkie cechy opon zimowych zostały ocenione przez ekspertów w badaniach laboratoryjnych oraz w praktyce podczas jazdy w różnych warunkach.
 
PORADY DOTYCZĄCE ZAKUPU. Które opony mają najdłuższą drogę hamowania i przez to są niebezpieczne? Jakie opony wybrać, żeby były jak najbardziej oszczędne? Które opony będą najlepszym wyborem do twojego samochodu? Na te pytania odpowiadamy w teście.
 
TABELA DO POBRANIA. Po wykupieniu tego testu, otrzymujesz dostęp do tabeli z rankingiem porównującym wyniki wszystkich badanych opon letnich (możesz ją pobrać w pliku PDF). Ponadto otrzymujesz dostęp do pełnej wersji artykułu opisującego badania i ich wyniki.

Testowane opony: Bridgestone Potenza Sport, Ceat SportDrive, Continental SportContact 7, Doublecoin DC100, Dunlop Sport Maxx RT2, Falken Azenis FK520, Firestone Firehawk Sport, Giti GitiSport S2, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Kumho Ecsta PS71, Michelin Pilot Sport 5, Nexen N’Fera Sport, Nokian Tyres Powerproof 1, Syron Tires Premium Performance, Toyo Proxes Sport 2, Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Rodzynki nafaszerowane pestycydami

3 MARKI RODZYNKÓW W TEŚCIE: Wszystkie rodzynki z testu zawierają pozostałości pestycydów. W każdych...

Chemia w jogurcie – test

9 JOGURTÓW W TEŚCIE: Jogurt to zdrowe bakterie, dobre źródło białka i wapnia. Sprawdziliśmy,...

Papryka z Lidla czy Biedronki? Wiemy, która ma pestycydy

Są wyniki kolejnych badań na zawartość pestycydów. Tym razem do laboratorium oddaliśmy czerwoną paprykę...