Strona głównaTestyTEST - MotoryzacjaJak wybrać bezpieczne i niezawodne?

Jak wybrać bezpieczne i niezawodne?

Opublikowano:

spot_img

36 PŁYNÓW DO SPRYSKIWACZY I DO CHŁODNIC W TEŚCIE: Dobry płyn do spryskiwaczy to podstawa bezpiecznej jazdy. Szczególnie zimą ważne jest, żeby nie zamarzał, kiedy temperatura spada poniżej zera. Z kolei kiedy nie ma mrozu, tylko jesienno-zimowa plucha, szyby brudzą się jeszcze szybciej. Który płyn cię nie zawiedzie? I który ma bezpieczny skład? W tym teście znajdziesz wyniki badań zimowych płynów do spryskiwaczy, ale także do chłodnic.

Duszności, bóle głowy, piekące oczy, zmiana smaku, pieczenie w ustach – takie efekty może wywoływać wdychanie płynu do samochodowych spryskiwaczy u osób z alergią lub wrażliwych na któryś ze składników płynu. A jak trudno uniknąć wdychania oparów takiego płynu, wie chyba każdy, kto zimą jeździ samochodem. Wystarczy jedno psiknięcie na szybę, a już czujemy chemiczny zapach, mimo że jesteśmy zamknięci wewnątrz auta. Dlaczego?

Odetnij opary

Opary płynu do spryskiwaczy czujemy, ponieważ po pryśnięciu na szybę, przedostają się one do wnętrza samochodu wlotem powietrza. W prawie wszystkich samochodach znajduje się on przy przedniej szybie, na tzw. podszybiu. I cóż z tego, że producenci uatrakcyjniają zapachy płynów różnymi aromatami, skoro i tak to, co wdychamy, ma niekorzystny wpływ na nasz organizm.

Nowoczesne samochody bywają wyposażone w filtr węglowy, który wychwytuje szkodliwe gazy. Ale jeśli nie jeździsz takim samochodem, zawsze możesz przed użyciem spryskiwacza zamknąć wlot powietrza z zewnątrz. To pozwoli uniknąć przedostania się oparów i zapachu płynu do środka auta.

Co tkwi w płynie?

Na wielu płynach do spryskiwaczy widnieją napisy ostrzegające że: produkt powoduje podrażnienia oczu (w przypadku dostania się płynu do oka), wdychanie jego oparów może wywołać zawroty głowy lub senność, że należy przechowywać go z dala od dzieci, a w przypadku połknięcia natychmiast skonsultować się z lekarzem. Nic dziwnego, taki płyn to mieszanka wielu związków chemicznych, nie bez wpływu na nasze zdrowie. Właściwie co takiego znajduje się w zimowym płynie do spryskiwaczy?

woda
alkohol, najczęściej stosowany jest alkohol etylowy (etanol). W składzie płynu może również pojawić się np. alkohol izopropylowy (izopropanol) lub metylowy (metanol), czyli tańsze odpowiedniki etanolu. Stosowane są również mieszaniny alkoholi
środki powierzchniowoczynne odpowiadające za usuwanie zabrudzeń (kurzu, resztek owadów itp.)
kompozycje zapachowe nadające płynom przyjemne zapachy (leśny, owocowy)

Płyn może również zawierać:

glicerynę zapewniającą lepsze smarowanie dla wycieraczek
biocydy gwarantujące odporność płynu na działanie grzybów i drożdży
środki barwiące
środki antypienne
środki regulujące pH opóźniające korozję metalowych elementów układu spryskiwaczy
substancje stabilizujące wyrównujące różnice w szybkości parowania poszczególnych składników płynu

Do wyboru mamy nie tylko płyny do spryskiwaczy, które są gotowe do użycia, ale także koncentraty, które należy wymieszać z wodą w odpowiednich proporcjach.

Uwaga na metanol!

Jednym z bardziej niebezpiecznych składników płynów do spryskiwaczy jest metanol. Jego spożycie może spowodować zatrucie skutkujące nawet śmiercią. Jak się okazuje, w Europie odnotowuje się przypadki zatruć spowodowanych spożyciem płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych, w tym przypadki zatruć śmiertelnych. Płyn do spryskiwaczy to dla niektórych osób uzależnionych tani substytut alkoholu. I właśnie tu tkwi przyczyna większości zatruć.

Dlatego Komisja Europejska postanowiła ograniczyć dopuszczalne stężenie etanolu w płynach do spryskiwaczy. I tak w płynach wprowadzonych do obrotu po 9 maja 2019 r. metanol nie może występować w stężeniu równym lub większym niż 0,6%.

Ograniczenie to ma na celu nie tylko zmniejszenie przypadków zatruć osób uzależnionych od alkoholu, ale również zapobieganie zatruciom metanolem w wyniku przypadkowego spożycia płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych, również przez dzieci.

Wcześniej, przed 9 maja 2019 r., płyny do spryskiwaczy szyb samochodowych i ich koncentraty wprowadzane do obrotu na rynek polski mogły zawierać więcej metanolu, lecz maksymalnie 3%. Wciąż jeszcze w sklepach są dostępne te starsze płyny. Znajdziesz je również w tabeli z wynikami tego testu.

Jak uchronić się przed metanolem?

Nie da się niestety wyczuć metanolu w zakupionym płynie do spryskiwaczy. Jego zapach jest bowiem podobny do zapachu etanolu wchodzącego w skład płynów. Pachną również kompozycje zapachowe.

Dlatego zwracaj uwagę na informacje zamieszczane na opakowaniach. Przeczytaj listę składników i informacje o zagrożeniach. No i staraj się unikać płynów zawierających w składzie metanol. Pamiętaj, że konsument ma prawo zażądać również wglądu do karty charakterystyki produktu. Tam też znajdziesz informacje na temat składu płynu.

Kiedy płyn zamarza?

W ramach testu eksperci sprawdzili też temperaturę krystalizacji, czyli zamarzania płynów. To ważny parametr, kiedy temperatura na zewnątrz spada znacznie poniżej zera. Jeśli płyn zamarznie, nie można go użyć. Dlatego im temperatura krystalizacji płynu niższa, tym bezpieczniej. Powinna ona wynosić przynajmniej -20oC.

Wartości temperatury zamarzania producenci deklarują na opakowaniach płynów do spryskiwaczy. Ale jak to ma się do rzeczywistości? W ilu stopniach płyn zamarza naprawdę? Odpowiedź na to pytanie dał ten test.

Temperatura krystalizacji jest powiązana ze składem płynu i zawartością w nim alkoholu. Im wyższe stężenie alkoholu, tym temperatura zamarzania płynu niższa.

Zbyt szybko zamarzał

Również płyn do chłodnic nie powinien zamarzać, gdy pozostawi się samochód na mrozie, nawet poniżej -35oC. Dlatego przed zakupem płynu do chłodnicy także sprawdź na opakowaniu, jaką producent deklaruje temperaturę zamarzania. Tak jak w przypadku płynów do spryskiwaczy nie wszyscy producenci deklarują tę właściwą temperaturę. W jednym przypadku w teście okazało się, że płyn zamarza nie w -35oC, jak informował producent, a już w -19oC.

Temperatura krystalizacji płynów do chłodnic jest powiązana z ich składem, szczególnie z zawartością glikolu oraz wody.

A co tak właściwie znajduje się w płynie do chłodnic?

glikol etylenowy lub glikol propylenowy
woda
środki barwiące zazwyczaj zależne od technologii wytwarzania przyjętej przez producenta
środki zapobiegające powstawaniu kamienia oraz uszkodzeniom gumowych elementów układu chłodniczego
środki antykorozyjne
środki antypienne

Możesz wybrać albo płyn do chłodnic, który jest już gotowy do użycia, jak i koncentrat, który należy wymieszać z wodą demineralizowaną lub dejonizowaną w odpowiednich proporcjach.

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Jaki ekspres kupić?

31 EKSPRESÓW DO KAWY W TEŚCIE: Ekspres automatyczny czy kapsułkowy? A może ręczny? Jaki...

Jaki odkurzacz jest dobry i tani?

65 ODKURZACZY W TEŚCIE: Czy droższy znaczy lepszy? Okazuje się, że w przypadku odkurzaczy...