Tradycyjne mydło w kostce, używane od stuleci do mycia i prania, znalazło mocnego konkurenta w postaci mydła w płynie. To dwa całkiem inne pod względem towaroznawczym produkty o podobnych właściwościach i przeznaczeniu.
Mydła to sole wyższych kwasów tłuszczowych, natomiast wprowadzone na rynek w latach 80. mydła w płynie produkowane są na bazie syntetycznych środków powierzchniowo czynnych, tzw. detergentów, z dodatkiem między innymi środków do pielęgnacji skóry (np. lanoliny, lecytyny i wazeliny) – natłuszczających skórę, środków konserwujących itp.
Sposób na brud
Mydła w płynie, podobnie jak tradycyjne mydła toaletowe, należą do grupy kosmetyków definiowanych ustawą o kosmetykach w następujący sposób: kosmetyk to każda substancja lub preparat przeznaczony do zewnętrznego kontaktu z ciałem człowieka, którego wyłącznym lub podstawowym celem jest utrzymanie czystości, pielęgnowanie, ochrona, perfumowanie, zmiana wyglądu ciała lub ulepszanie jego zapachu. Mydła w płynie wypełniają tę definicję, ponieważ służą utrzymaniu czystości i pielęgnują ciało. Mają zdolność usuwania brudu, czyli mieszaniny składającej się z sadzy, krzemionki, soli mineralnych oraz substancji pylistych (np. kurzu) zlepionych składnikami ludzkiego potu, w którego skład wchodzą białka i tłuszcze. Zdolność usuwania brudu przez mydła jest wynikiem zmniejszania napięcia powierzchniowego, co ułatwia penetrację wody i odrywanie cząsteczek brudu z ciała.
Niewątpliwą zaletą mydeł w płynie jest łatwość użycia i higiena stosowania. Ma to istotne znaczenie w miejscach publicznych – toaletach, biurowcach, fabrykach czy restauracjach. Dozowanie mydła z pojemnika eliminuje bezpośredni kontakt człowieka z preparatem w odróżnieniu od kostki mydła, która przechodzi z rąk do rąk. Zapobiega to przenoszeniu drobnoustrojów chorobotwórczych i zwiększa komfort użytkowania wynikający z bezpieczeństwa stosowania.
Sprzedaż mydła w płynie systematycznie wzrasta, wypierając stopniowo powszechnie dotychczas stosowane mydło w kostce. Dominującą rolę w branży kosmetycznej odgrywają w Polsce wielkie światowe koncerny. Jak wynika z publikowanych badań rynku, 67% sprzedaży przypadało w 2002 r. na firmy należące do koncernów: Beiersdorf, Cussons, Unilever, Johnson and Johnson, L´Oréal, Avon, Oriflame. Z drugiej strony czołowe polskie firmy kosmetyczne, a jest ich kilkanaście, wdrożyły nowoczesne technologie, zdobyły certyfikaty ISO, mają własne laboratoria i wprowadzają produkty nowej generacji według standardów światowych, dominując dziś w produkcji wybranego asortymentu kosmetycznego.
Przeprowadzenie testu mydeł w płynie jest odpowiedzią na zapotrzebowanie informacyjne coraz liczniejszej grupy użytkowników tych produktów. Badanie zaprojektowane zostało w taki sposób, aby możliwe było określenie cech i jakości wyrobów, mających istotne znaczenie w utrzymaniu codziennej higieny w relacji do aktualnych cen detalicznych. O ile testy domowe pozwoliły określić subiektywnie postrzegane przez konsumentów cechy jakościowe badanych produktów w odniesieniu do ich ceny, o tyle ważną częścią testów porównawczych było przeprowadzenie specjalistycznych testów laboratoryjnych, umożliwiających porównanie parametrów krytycznych z oceną konsumentów.
Wybrane produkty do badania (tj. testu konsumenckiego przeprowadzanego metodą at home oraz badań laboratoryjnych) to marki najczęściej używane przez konsumentów (z uwzględnieniem wiodących producentów mydeł w płynie). Ponadto uwzględniono aktualną ofertę rynkową produktów znajdujących się w bieżącej sprzedaży w sklepach ogólnodostępnych, w tym popularne marki własne supermarketów (Leader Price i Tesco) oraz mydło w płynie Erica, produkowane przez jednego z wiodących producentów rynku kosmetyków i chemii gospodarczej – koncern Cussons.
Przy wyborze produktów, w celu zapewnienia porównywalności cech organoleptycznych (jak np. barwa i zapach), kierowano się także rodzajem mydeł – wybierano mydła o zbliżonym zapachu (po dwa, trzy mydła danego rodzaju, ale różnych marek).
W związku ze znacznym zróżnicowaniem cenowym jednym z ważnych kryteriów przy wyborze produktów do badania była cena rynkowa mydeł w płynie. Wybrano produkty z najniższej, średniej i najwyższej półki cenowej w celu zbadania skłonności do zakupu w odniesieniu zarówno do ceny, jak i do jakości oferowanych artykułów. Uwzględnienie w teście wiodących marek mydeł w płynie preferowanych przez konsumentów oraz zróżnicowanie cenowe testowanych produktów zapewniło realizację jednego z celów badania – wyodrębnienie czynników wpływających na wybory konsumenckie.
W teście przebadano następujące mydła w płynie: Apart, Arko, Erica, Fa, Leader Price, Luksja, Nivea, Palmolive, On Line i Tesco.