Producent makaronów Barilla został pozwany w USA przez dwójkę konsumentów, którzy poczuli się wprowadzeni w błąd zapewnieniem: „włoska marka makaronu nr 1”. Okazało się bowiem, że Barilla produkuje makaron na rynek amerykański w USA, a nie we Włoszech.
Matthew Sinatro i Jessica Prost, para amerykańskich konsumentów, twierdzą, że nie kupowaliby makaronu Barilla, gdyby byli świadomi, że nie jest on wcale produkowany we Włoszech. Na włoskie pochodzenie zarówno składników, jak i samego makaronu wskazuje, według nich, napis na opakowaniu: „Italy’s #1 Brand of Pasta”, czyli „włoska marka makaronu nr 1”. Dodatkowo obok napisu widnieje logo w barwach włoskiej flagi.
Od sklepu po światowy koncern
Marka Barilla powstała na przełomie XIX i XX w. w Parmie we Włoszech jako nieduży sklep. W kolejnych latach rozrosła się na tyle, że dzisiaj ma swoje zakłady produkcyjne w wielu krajach na świecie. I tak, większość makaronu Barilla, który trafia na rynek amerykański, jest produkowana w stanach Iowa i Nowy Jork.
Pozew amerykańskich konsumentów został częściowo uznany przez sąd. Wymiar sprawiedliwości stwierdził, że para rzeczywiście poniosła straty ekonomiczne, kupując droższe makarony Barilla. Uznał też, że nie wybierałaby ich, gdyby była świadoma ich prawdziwego pochodzenia.
Z Włoch do Polski
A jak wygląda sprawa z makaronem Barilla sprzedawanym na polskim rynku? Jak zapewnił nas Damian Podawca z Barilla Poland, makarony marki Barilla sprzedawane w Polsce są produkowane we Włoszech. Stamtąd są do nas importowane.
Zatem jeśli polski konsument zobaczy na opakowaniu hasło wskazujące na fakt, iż ma do czynienia z włoskim makaronem, nie będzie wprowadzony w błąd.
Czasem może rzeczywiście na takie hasło trafić. Chodzi o napis na opakowaniu: „Marca no 1 in Italia” (marka nr 1 we Włoszech). Takich opakowań jest jednak niewiele. Zobaczymy je głównie na makaronach w niektórych sklepach internetowych. Obecnie na rynku funkcjonuje opakowanie z całkowicie nową grafiką.