0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaNa CzasieUwaga na… niespodziewane opłaty za gry na telefon

Uwaga na… niespodziewane opłaty za gry na telefon

Opublikowano:

spot_img

Roślinki vs. Robale, Magiczny Totem, Odpicuj Furę, Zwierzaki Atakują czy Owocowe Bąbelki – to tytuły gier na telefony komórkowe oferowanych przez spółkę CT Creative Team. Użytkownicy skarżyli się na niespodziewany wzrost rachunku telefonicznego. UOKiK nałożył na spółkę ponad 30 tys. zł kary finansowej.

 

Spółka CT Creative Team jest właścicielem serwisu wapster.pl, w którym oferuje między innymi gry i aplikacje na telefony komórkowe. W lipcu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko przedsiębiorcy. Sygnałem do działania były skargi konsumentów zaskoczonych wysokimi opłatami za SMS-y wysłane z ich telefonów komórkowych podczas korzystania z gier pt. Roślinki vs. Robale, Magiczny Totem, Odpicuj Furę, Zwierzaki Atakują czy Owocowe Bąbelki. Pobranie, uruchomienie i korzystanie z aplikacji było bezpłatne, jednak każda z nich zawierała dodatkowo płatne opcje związane z ułatwieniem gry. Ich zamówienie wiązało się z wysłaniem SMS-a na numer o podwyższonej opłacie. W większości przypadków użytkownikami były dzieci, do których, jak ustalił Urząd, spółka kierowała swoje reklamy.

 

W ocenie UOKiK-u CT Creative Team naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, nie przekazując we właściwym czasie informacji o rzeczywistych kosztach wynikających z wysyłania SMS-ów pod numer o podwyższonej opłacie. Postępowanie wykazało, że spółka wprawdzie udostępniała w aplikacji i na stronie internetowej cennik i regulamin usługi, jednak nie wypełniła w całości swoich obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Zdaniem Urzędu powinna ona bowiem informować o kosztach również w trakcie gry i po każdej czynności związanej z naliczeniem dodatkowej opłaty.

 

UOKiK zakwestionował też sposób, w jaki użytkownicy byli zachęceni do zamawiania płatnych opcji dodatkowych. W większości wypadków pytanie poprzedzające zamówienie nie zawierało sformułowań wskazujących na zawarcie transakcji skutkującej obowiązkiem zapłaty, na przykład udzielenie odpowiedzi twierdzącej na pytanie: Masz za mało bąbelków. Czy mimo to chcesz rozwinąć moc? oznaczało zgodę na wysłanie SMS-a na numer o podwyższonej opłacie, o czym konsument nie był w jasny sposób informowany.

 

UOKiK nakazał zaprzestania niezgodnych z prawem praktyk i nałożył na CT Creative Team karę finansową – ponad 30 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może odwołać się do sądu.

 

Jest to kolejne już postępowanie Urzędu w sprawie CT Creative Team w związku z SMS-ami o podwyższonej opłacie. W ubiegłym roku Urząd zakewstionował treści reklamowe wysyłane do konsumentów w związku z konkursem SMS-owym Quiz wiedzowy. UOKiK nałożył wówczas na spółkę ponad 140 tys. zł kary. Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jednak zgodził się z zarzutami Urzędu oraz z nałożoną karą finansową. 

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Jaki odkurzacz jest dobry i tani?

65 ODKURZACZY W TEŚCIE: Czy droższy znaczy lepszy? Okazuje się, że w przypadku odkurzaczy...

Jaki ekspres kupić?

31 EKSPRESÓW DO KAWY W TEŚCIE: Ekspres automatyczny czy kapsułkowy? A może ręczny? Jaki...