Gdzie najlepiej wybrać się po nową bluzkę albo spodnie? Jeśli chcesz wyjść ze sklepu w pełni usatysfakcjonowany, kupuj w sklepach najwyżej ocenionych w rankingu polskich sklepów odzieżowych. Oto jego wyniki.
Do 33 centrów handlowych w 20 polskich miastach udali się tajemniczy klienci. Mieli za zadanie ocenić 54 marki odzieżowe oraz 162 sklepy. Kompetencje sprzedawców i jakość obsługi, prezentacja sklepu i znajdującego się w nim asortymentu – to kryteria, według których klienci dokonali ocen. Badanie przeprowadził International Service Check.
Pod lupę wzięto najpopularniejsze marki, których sklepy najczęściej znajdują się w centrach handlowych:
Aryton |
Benetton |
Bershka |
Bolero |
Bytom |
C&A |
Carry |
Cropptown |
Cubus |
Deni Cler |
Diverse |
Esprit |
Giacomo Conti |
H&M |
Hexeline |
House |
Jackpot |
Jacqueline Riu |
KappAhl |
Mango |
Marco O’ Polo |
Marks & Spencer |
Massimo Dutti |
Mohito |
Monnari |
Mustang |
New Look |
New Yorker |
Orsay |
Pepe Jeans |
Pierre Cardin |
Pretty One |
Próchnik |
Pull & Bear |
Quiosque |
Reporter |
Reserved |
River Island |
Simple |
Solar |
Stefanel |
Stradivarius |
Takko Fashion |
Tally Weijl |
Taranko |
Tatuum |
Tiffi |
Tommy Hilfiger |
Top Secret |
Vero Moda |
Vistula |
Wilsoor |
Wólczanka |
Zara |
|
Słabe ogniwo: obsługa
Obsługa – to pierwsza i najważniejsza zbadana kategoria. W końcu to w znacznej mierze od zachowania, życzliwości i profesjonalizmu sprzedawcy zależy, czy zakupy uznamy za udane czy może do sklepu już nie będziemy chcieli wrócić.
Niestety, analizując całość badania można dojść do generalnego wniosku, że w sklepach odzieżowych obsługa klienta jest bardzo słabym ogniwem. Nawet jeżeli wygląd i atmosfera sklepu nas przyciągną, to często obsługa potrafi tak zniechęcić, że zakupów w odwiedzonym sklepie nie zrobimy i, co gorsza dla właściciela sklepu, już do niego nie wrócimy w przyszłości.
Średnio jedynie 66,2% tajemniczych klientów pozytywnie oceniło obsługę w badanych sklepach. Najlepiej sprzedawcy wypadali w witaniu klientów. Pomoc i doradztwo oceniono średnio, a najsłabiej – pożegnanie.
Uprzejmie pożegnanym i zaproszonym do ponownej wizyty na pewno można zostać w sklepach sieci: Bytom, Deni Cler, Jacqueline Riu, Pepe Jeans, Próchnik, Quiosque, Reporter, Simple, Tatuum, Top Secret i Vero Moda.
Najwyższe ogólne wyniki w kategorii „obsługa” przypadły natomiast siedmiu markom:
- Tatuum, Jackpot, Hexeline (90,9%)
- Esprit, Jacqueline Riu, Reporter (89,9%)
- Mustang (87,9%)
oraz dziesięciu sklepom, których pracownikom przyznano 100% punktów:
- Aryton – Galeria Dominikańska Wrocław
- Esprit – Galeria Bałtycka Gdańsk
- Hexeline – Manufaktura Łódź
- Jackpot – Silesia City Center Katowice
- Massimo Dutti – Galeria Rzeszów
- Próchnik – Silesia City Center Katowice
- Quiosque – Galeria Askana Gorzów Wielkopolski
- Reporter – Galeria Dominikańska Wrocław
- Simple – Stary Browar Poznań
- Top Secret – Galeria Askana Gorzów Wielkopolski
- Vistula – Karolinka Opole
W tych sklepach pracownicy dbali o klienta przez cały czas jego obecności: obserwowali, słuchali i starali się dobrać najlepszy produkt. Potrafili też doradzić podczas przymiarki, zaoferować dodatkową propozycję, zachęcić do zakupu, a na koniec odpowiednio pożegnać. Klienci chętnie wracają do takich sklepów, budując sobie obraz firmy, która o nich dba i potrafi sprostać ich wymaganiom.
Jak cię widzą…
Zdaniem tajemniczych klientów jedyny element, którego sklepy nie muszą poprawiać to ich wygląd. W tej kategorii ocenie poddano wygląd zewnętrzny, wnętrza sklepu, prezentację produktów oraz wygląd pracowników.
Średni wynik wyniósł tu 92,8%. Najsłabiej oceniono wygląd wnętrza sklepu (90,9%), a najlepiej personel (95,9%).
Najlepsze sklepy
W badaniu tajemniczy klienci najlepiej ocenili sklepy:
- Tatuum (95,7%)
- Esprit (95,2%)
- Jacqueline Riu i Jackpot (94,3%)
Najlepiej ocenili sklepy na terenie:
- Galerii Wisła w Płocku (91,9%)
- Galerii Askana w Gorzowie Wielkopolskim i Centrum Handlowego Karolinka w Opolu (91%)
- Galerii Rzeszów (90,1%)