Płytki, panele, okna – kiedy kupujesz wyroby budowlane, zwróć uwagę na oznakowanie i sprawdź dołączone informacje. Przypominamy o prawach konsumenta na rynku budowlanym.
Lato to dla wielu osób czas remontów. Od czego zacząć remont? Oczywiście od skompletowania potrzebnych nam narzędzi i materiałów. A więc wizyta w markecie budowlanym jest nieunikniona.
Oto 6 zasad, o których musisz pamiętać, kiedy planujesz zakup wyrobów budowlanych:
1. Używaj tylko wyrobów spełniających wymagania przepisów. Sprawdź obowiązkowe oznakowanie. Może to być znak CE potwierdzający zgodność z przepisami UE lub znak budowlany, który oznacza zgodność z przepisami krajowymi.
2. Sprawdź informacje towarzyszące wyrobowi. Powinny się w nich znaleźć między innymi: nazwa i adres producenta, nazwa wyrobu i jego zastosowanie, właściwości użytkowe, na przykład współczynnik przenikania ciepła, odporność na ogień, przepuszczalność pary wodnej.
3. Każdy wyrób ma określone zastosowanie. Przed kupnem sprawdź więc jego przeznaczenie i zgodność z projektem. Pamiętaj, jako konsument, czyli nieprofesjonalista, masz prawo pytać o zastosowanie wyrobu. Zapytaj sprzedawcę lub producenta. W przypadku wątpliwości możesz poprosić nadzór budowlany o informacje. Punkt kontaktowy w sprawie wyrobów budowlanych w GUNB udziela bezpłatnych informacji między innymio przepisach technicznych mających zastosowanie do konkretnego rodzaju wyrobów na terytorium Polski.
4. Wyrób budzi twoje wątpliwości? Sprawdź, czy nie znajduje się w Krajowym Wykazie Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Rejestr zawiera listę wyrobów podlegających znakowaniu znakiem budowlanym, w stosunku do których wydano nakaz wycofania z obrotu lub zakaz obrotu. Przejrzyj także wyniki badań próbek na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, gdzie znajdziesz informacje na temat wyrobów zbadanych na zlecenie nadzoru budowlanego po 1 stycznia 2016 r.
5. Kupiłeś wyroby budowlane przez internet? W ciągu 14 dni od odebrania towaru możesz odstąpić od umowy. Jest ona wtedy uważana za niezawartą. Pamiętaj, żepowinieneś na własny koszt dostarczyć zwracany towar do sprzedawcy i możesz też ponieść koszty jego zużycia lub uszkodzenia.
6. Jeśli zakupiony przez ciebie wyrób ma wadę, reklamuj go – w ciągu dwóch lat od zakupu. Żądaj naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub złóż oświadczenie o odstąpieniu od umowy (jeśli wada jest istotna).