Statystyczny Polak zjada około 10 kg wszelkiego rodzaju serów rocznie, a połowa z nas kupuje serki do smarowania pieczywa co najmniej raz w tygodniu. Co jednak kupujemy tak naprawdę? „Świat Konsumenta” zlecił zbadanie 10 marek serków dostępnych na naszym rynku. Jaki był wynik testu? Cóż, serek serkowi nierówny.
1. miejsce: Piątnica Twój Smak (ocena: 4,90)
2. miejsce: Philadelphia (ocena: 4.85)
3. miejsce: Mlekovitka Mlekovity (ocena: 4.81)
4. miejsce: Turek Kremowy Smak (ocena: 4.75)
5. miejsce: Hochland Almette (ocena: 4.73)
6. miejsce: Fromaggio Leader Price (ocena: 4.71)
7. miejsce: Hochland Kanapkowy (ocena: 4.70)
8. miejsce: Tartare (ocena: 4.65)
9. miejsce: Rama Crème Bonjour (ocena: 4.65)
10. miejsce: Pyszny Duet (ocena: 4.45)
W serkach tych oceniano:
– prawidłowość oznakowania etykiety,
– cechy fizykochemiczne: zawartość wody, popiołu, kwasowość, zawartość tłuszczu i białka,
– bezpieczeństwo zdrowotne wyrażone jako czystość mikrobiologiczna (brak obecności bakterii chorobotwórczych Staphylococcus aureus, Listeria monocytogenes, bakterii Salmonella oraz Escherichia coli) i zawartość metali szkodliwych dla zdrowia – ołowiu, kadmu, rtęci i arsenu,
– cechy sensoryczne: wygląd, smak, zapach i konsystencję serków,
– dokonano również oceny składu recepturowego badanych produktów uwzględniając obecność wspomagających substancji dodatkowych – kategoria „ocena naturalności składu”.
Dlaczego badacze tak ocenili serki?