„Notebook z modemem za 1 zł”, „Najszybszy internet w komórce. Bez limitu”; „Telefonia cyfrowa za 1 zł przez 2 miesiące” – między innymi takimi hasłami Aster, Vobis oraz operator sieci Era kusiły konsumentów. UOKiK uznał, że spółki wprowadziły konsumentów w błąd i nałożył karę finansową w łącznej wysokości ponad 9 mln zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem treści reklam, które promują nowe usługi. Tylko w ubiegłym roku Urząd przeprowadził około 20 postępowań dotyczących reklamy. Jedno z nich dotyczyło działań spółki PTC (operator sieci Era). Chodziło o reklamę, w której słyszymy: „Najszybszy internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł”. Sugerując się takim przekazem konsument mógł nabrać przekonania, że otrzyma nielimitowany dostęp do internetu, po bardzo niskiej cenie. Era nie zaznaczyła jednak, że regulamin usługi przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB w każdym cyklu rozliczeniowym), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. UOKiK uznał, że operator reklamą swoich usług wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na PTC karę – 8,7 mln zł.
Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także kampanie spółki Aster promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej oraz internetu. W reklamach stosowano sformułowania według schematu „X miesięcy po Y zł”, co wprowadzało konsumentów w błąd co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty. Konsument, czytając reklamę mógł uznać, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc, czyli kolejne 30 dni od dnia zawarcia umowy – zawierając umowę 15 stycznia mógł oczekiwać, że będzie korzystał z danej oferty promocyjnej, pod hasłem na przykład „dwa miesiące po 1 zł” do 15 marca. Tymczasem okazało się, że operator za początek okresu rozliczeniowego uznawał pierwszy dzień miesiąca w którym rozpoczęto świadczenie usług. Jeśli więc konsument zawarł umowę w połowie miesiąca, to „tracił” 15 dni promocji. Prezes UOKiK-u uznała, że operator swoim przekazem reklamowym wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na spółkę karę w wysokości blisko 400 tys. zł.
Stosowanie nieuczciwych praktyk UOKiK zarzucił także spółce Vobis. Reklamowała ona usługę mobilnego internetu, dostępnego wraz z komputerem przenośnym za 1 zł. Na podstawie powtarzanego w mediach przekazu konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem w bardzo atrakcyjnej cenie. W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł, wtedy gdy konsument zakupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. W ocenie ekspertów UOKiK-u, zarówno hasła stosowane przez spółkę w kampanii reklamowej – „Notebook z modemem iPlus za 1 zł”, jak i elementy graficzne wykorzystane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd – napis „1 zł” pojawiał się na ekranie laptopa, a nie na modemie. Za wprowadzanie w błąd spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości ponad 177 tys. zł.
Oprócz kary finansowej spółki PTC oraz Vobis mają przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Przedsiębiorcy muszą również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii. Decyzje nie są jednak ostateczne i przedsiębiorcy mogą odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za stosowanie podobnych praktyk w 2008 r. UOKiK ukarał operatora sieci Plus za reklamę „iPlus dla Ciebie”. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał tę decyzję.
Zanim więc skusi nas slogan reklamowy, warto dokładniej sprawdzić w regulaminie promocji, jak chwytliwe hasło ma się do rzeczywistości. Zawsze warto być konsumentem podejrzliwym.