Brałeś udział w konkursie SMS-owym, w którym musiałeś odesłać pusty SMS? Mogłeś zostać oszukany!
Internetq Poland, organizator konkursu Pusty SMS, wprowadzał konsumentów w błąd – taką decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził Sąd Apelacyjny.
Wiadomości SMS wysyłane do konsumentów sugerowały, że otrzymają oni nagrodę, gdy odeślą pusty SMS. Gwarantowało to jednak jedynie rejestrację w konkursie i ewentualny udział w losowaniu.
Zastrzeżenia UOKiK-u wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty SMS: Na przykład „Jestem Prezesem loterii! Informuję, że koperta z potwierdzeniem przekazu 10 tys. zł zapieczętowana! Wyślij tylko 1 pusty SMS! Będziesz się cieszyć!”.
Tymczasem wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody. Spółka zachęcała do nadania pustego SMS-a wysyłając po kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset wiadomości do konkretnego konsumenta – przykładowo jeden z uczestników dostał ich aż 168 w ciągu dwóch miesięcy!
Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję UOKiK-u z 2010 roku, która stwierdza, że organizator konkursu Pusty sms, wprowadzał konsumentów w błąd stosując zakazaną agresywną praktykę rynkową. Stwierdził także, że nałożona kara 499 650 zł, jest adekwatna do zarzucanej praktyki.