0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaNa Czasie…SMS-owe pułapki

…SMS-owe pułapki

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

Telewizyjny konkurs SMS-owy Serialowe kody wymień na nagrody wprowadzał konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK. Urząd zakwestionował kampanię reklamową loterii zorganizowanej przez Mobile Formats.

 

UOKiK prowadzi obecnie dziewięć postępowań dotyczących konkursów SMS-owych. Wątpliwości Urzędu wzbudzają między innymi sugerowanie pewności wygranej i nieprzyznanie nagrody, niejasne informacje o cenie wiadomości czy wprowadzające w błąd hasła reklamowe. Zakończone niedawno postępowanie wykazało, że słabsi uczestnicy rynku zostali wprowadzeni w błąd.

 

Wątpliwości Urzędu wzbudziło hasło promujące telewizyjny konkurs SMS-owy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Postępowanie UOKiK-u dotyczyło loterii Serialowe kody wymień na nagrody i zostało wszczęte w marcu. Podstawą do podjęcia tych działań był artykuł prasowy. Urząd przeanalizował regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, listę laureatów i zdobytych nagród, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs.

 

Loteria trwała od maja do listopada 2010 roku, została zorganizowana na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej w Krakowie. Zgodnie z przepisami, to organ udzielający zezwolenia może nadzorować działania organizatora konkursu. Tymczasem spółka zachęcała do wysłania SMS-a hasłem: „Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów”. Nie ulega wątpliwości, że na podstawie tego komunikatu spółka, wykorzystując rangę Ministerstwa, mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne.

 

Ponadto wątpliwości UOKiK-u wzbudziła informacja w reklamach telewizyjnych oraz w wiadomościach wysłanych uczestnikom o tym, że losowanie nagród odbywa się codziennie. Spółka Mobile Formats informowała między innymi o tym, że „zostały tylko trzy godziny do losowania, losowanie za moment”, podczas gdy, jak ustalił Urząd, w tym czasie losowanie nagród się nie odbywało. Rzetelna informacja na ten temat mogłaby wpłynąć na decyzję odnośnie udziału w konkursie.

 

Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 85 058 zł. Decyzja nie jest ostateczna; przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu. 

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Duże lodówki w teście

13 LODÓWEK SIDE-BY-SIDE W TEŚCIE: Siedem bardzo dobrych dużych lodówek i sześć nieco słabszych...

Dobre też wśród tanich

28 SZCZOTECZEK ELEKTRYCZNYCH W TEŚCIE: Większość szczoteczek z testu czyści zęby bardzo dobrze. Problemy...

Test ekspresów do kawy: Wybierz tani i dobry

31 EKSPRESÓW DO KAWY W TEŚCIE: Czy dobry ekspres musi być drogi? Nowy test...