Usługi pielęgnacji ciała oraz sprzedaż książek i prasy – to z punktu widzenia polskich konsumentów, najlepiej funkcjonujące rynki naszym kraju. Jak oceniane są najważniejsze gałęzie handlu i usług w krajach Unii Europejskiej?
Komisja Europejska opublikowała właśnie najnowsze wydanie Tablic wyników dla rynków konsumenckich. Projekt ten służy monitorowaniu funkcjonowania wspólnotowego rynku wewnętrznego z punktu widzenia konsumentów. W ramach projektu publikowane są wyniki analiz gospodarczych, na które składają się między innymi badania doświadczeń konsumentów na kilkudziesięciu rynkach towarów i usług, gdzie lokowanych jest 60% wydatków mieszkańców wspólnoty europejskiej. Przygotowując najnowsze wydanie Tablic sytuację konsumentów oceniano na podstawie kilku kryteriów: oczekiwań, problemów i skarg, zaufania oraz porównywalności.
Najlepiej ocenianą branżą handlu w Unii Europejskiej jest rynek książek i prasy. Na kolejnych pozycjach znalazły się napoje bezalkoholowe oraz pieczywo i produkty zbożowe. Natomiast najgorzej oceniany jest handel używanymi samochodami. Wśród branż usługowych europejscy konsumenci najwyżej oceniają usługi pielęgnacji ciała a następnie kulturę i rozrywkę oraz sport. Nagorzej wypada branża produktów inwestycyjnych, papierów wartościowych i prywatnych emerytur.
W Polsce podobnie jak w całej wspólnocie najlepszą opinią konsumentów cieszy się rynek książek i prasy. Natomiast kolejne pozycje zajęły rynki okularów i soczewek oraz dużych urządzeń gospodarstwa domowego. Najmniej zaufania mamy do sprzedawców samochodów z drugiej ręki. Najlepiej ocenianymi branżami usługowymi są pielęgnacja ciała przed sportem oraz kulturą i rozrywką. Branżą, która zyskała najniższe oceny są usługi przewozu koleją.