0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaNa CzasieParagon niepotrzebny

Paragon niepotrzebny

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

Reklamację można złożyć, nawet, jeśli nie mamy paragonu. Sklepy, które twierdzą, że paragon jest niezbędny, mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Robiła tak między innymi duża sieć hipermarketów.

 

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu – przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska.

 

Postępowanie UOKiK-u przeciwko Auchan zostało wszczęte w marcu, po ustaleniu, że sklep umieszczał na paragonach informację: „Paragon jest niezbędny do reklamacji”.

 

Tymczasem zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być na przykład potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków.

 

W ocenie UOKiK-u Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.

 

W toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki, a UOKiK przyjął zobowiązanie spółki do podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie jej negatywnych skutków dla konsumentów i nałożył obowiązek jego wykonania. Przez dwa lata od zaniechania zakwestionowanej praktyki Auchan umieszczać będzie na paragonach informację: „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Podobne informacje znajdą się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w Punktach Obsługi Klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.

 

Jakie masz prawa?

 

Jeżeli kupiony towar ma wadę, masz prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).

 

Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. To jeden z wielu możliwych dowodów nabycia rzeczy w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że paragon znacznie ułatwia złożenie reklamacji.

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Test odkurzaczy: Najtańszy lepszy niż drogie

43 ODKURZACZE W TEŚCIE: Nowy test odkurzaczy odkrywa sporo dobrych modeli, w tym jeden...

Najlepsze lodówki do zabudowy – test

28 LODÓWEK DO ZABUDOWY W TEŚCIE: Nie wszystkie chłodziarko-zamrażarki z testu działają niezawodnie i...

Test opon zimowych 2024: Przerażające wyniki

28 OPON ZIMOWYCH W TEŚCIE: Różnice między oponami są ogromne. Nowy test opon zimowych...