Federalne Ministerstwo Ochrony Konsumentów zareagowało na test kalendarzy adwentowych Fundacji Warentest. Mają powstać przepisy chroniące konsumentów przed olejami mineralnymi z żywności.
Przypomnijmy, partnerska organizacja Fundacji Pro-Test z Niemiec, przeprowadziła przed adwentem test 24 kalendarzy adwentowych dla dzieci. Wszystkie zawierały szkodliwe oleje mineralne, a dziewięć – szczególnie niebezpieczne aromatyczne oleje mineralne, które są podejrzewane o działanie rakotwórcze. Do czekolady przedostały się prawdopodobnie z kartonowych opakowań.
Po publikacji wyników testu Federalne Ministerstwo Ochrony Konsumentów postanowiło podjąć kroki zmierzające do ustanowienia regulacji prawnych, wyznaczających dopuszczalną ilość olejów mineralnych, które mogą przedostać się z opakowań do artykułów spożywczych. Według ministerstwa dobrowolne działania producentów mające na celu zmniejszanie ilości szkodliwych olejów w żywności nie przynoszą efektów.
Aktualnie nie ma norm, które ograniczałyby zawartość olejów mineralnych w żywności, ponieważ ich oddziaływanie na zdrowie nie jest jeszcze do końca poznane. Niewiele laboratoriów ma też możliwość wykrywania tych substancji w żywności.
Oleje mineralne mogą przedostawać się do żywności również z barwników pochodzących z nadruków i napisów na opakowaniach, jeżeli zostały one nadrukowane farbami z zawartością olejów mineralnych. Dlatego druga norma, którą zapowiada w Niemczech Ministerstwo Ochrony Konsumentów, będzie zakazywać stosowania takich farb na opakowaniach żywności. Jak na razie dokładne terminy wprowadzenia nowych norm chroniących konsumentów nie są znane.