29 groszy za minutę do wszystkich – to hasło reklamowe operatora sieci Plus, które może wprowadzać konsumentów w błąd. Operator musi zapłacić blisko 1,86 mln zł kary.
Karę na operatora sieci Plus, firmę Polkomtel, nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który uznał jego reklamę za wprowadzającą konsumentów w błąd.
Każdy konsument powinien mieć jasne, rzetelne i pełne informacje o produkcie czy usłudze. W przeciwnym wypadku na podstawie wprowadzających w błąd danych może podjąć inną decyzję – na przykład zdecydować się na oferowaną usługę, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty.
Postępowanie przeciwko Polkomtel UOKiK wszczął w grudniu 2010 r. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niepełne informacje prezentowane w reklamach oferty Rarka w MixPlusie, emitowanych we wrześniu 2009 r., dotyczące połączeń telefonicznych w cenie „29 groszy za minutę do wszystkich”. Tymczasem, jak ustalił UOKiK, atrakcyjna cena obowiązywała jedynie po spełnieniu określonych warunków. A o nich reklamy już nie wspominały. Chodziło o to, że konsument musi aktywować dodatkowo płatny pakiet i do końca go wykorzystać. Niewykorzystanie lub przekroczenie limitu podwyższało koszt połączeń.
W opinii Urzędu, konsument nie miał pełnych informacji o ofercie Plusa. Gdyby znał rzeczywiste warunki promocji, mógłby podjąć inną decyzję – nie zawierać umowy. Prezes UOKiK uznała, że Polkomtel wprowadził konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową blisko 1,86 mln zł. Spółka musi także publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez sześć miesięcy oraz jej sentencję w dzienniku ogólnopolskim. Decyzja nie jest ostateczna – przedsiębiorca może odwołać się do sądu.