Biuro podróży Triada musi zapłacić ponad 4 mln zł kary za stosowanie nieuczciwych praktyk. Chodzi o to, że po podniesieniu ceny biuro nie zgadzało się na rezygnację klientów z wycieczki i zwrot wpłaconych przez nich pieniędzy.
Kara została nałożona decyzją Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie bowiem z ustawą koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę, biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę. Tymczasem UOKiK ustalił, że Triada nie wywiązywała się z tych obowiązków w momencie podniesienia kosztów wyjazdu.
Operator turystyki informował o podwyższeniu ceny imprezy ze względu na wzrost kosztów transportu, uniemożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy z jednoczesnym zwrotem całej wpłaconej przez niego kwoty. Ponadto do przesyłanego swoim klientom pisma biuro nie dołączało żadnych dokumentów, które potwierdzałyby zasadność podniesienia ceny imprezy. Triada informowała jedynie, że podwyżka związana jest ze zwiększeniem cen przelotów przez przewoźnika lotniczego. Zgodnie z ustawą podnosząc cenę wycieczki biuro podróży musi przedstawić dokumenty, na przykład w postaci kopii odpowiednich pism, które będą uzasadniały wzrost kosztów naszego wyjazdu.
Cieszy fakt, że jeszcze w trakcie postępowania Triada zmieniła inną zakwestionowaną przez Urząd praktykę – w umowach konsumenci mogą już dzisiaj znaleźć godzinę wyjazdu i powrotu z imprezy turystycznej. Obowiązek podawania tych informacji nakłada ustawa o usługach turystycznych.
Ukaranej Triadzie przysługuje jeszcze prawo do odwołania się od decyzji UOKiK-u do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.