Sklep Electro.pl wprowadzał konsumentów w błąd ogłaszając, że oferta darmowej dostawy obowiązuje tylko przez kilkadziesiąt godzin. W rzeczywistości trwała ponad miesiąc. Sklep został ukarany.
„Darmowa dostawa jeszcze tylko przez 72 h” – to przykład hasła zachęcającego do zakupów w sklepie Electro.pl. W rzeczywistości darmowa dostawa obowiązywała przez miesiąc. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka Terg – właściciel witryny Electro.pl – wprowadziła konsumentów w błąd.
Niepotrzebny pośpiech
UOKiK wszczął więc postępowanie przeciwko spółce Terg, kwestionując reklamę informującą o darmowej dostawie zamówionego towaru. Uznał bowiem, że ogłaszanie, iż promocja obowiązuje jedynie przez ograniczony, krótki czas, na przykład 48 godzin, podczas gdy w rzeczywistości trwa znacznie dłużej, wprowadza konsumentów w błąd. Konsument mógł bowiem odnieść wrażenie, że taka korzystna oferta może się nie powtórzyć i mógł natychmiast podjąć decyzję o zakupie produktów. Tymczasem nie była to wyjątkowa okazja dla klienta, dlatego że od razu po zakończeniu jednej promocji rozpoczynała się kolejna. W sumie darmowa dostawa obowiązywała przez ponad miesiąc.
– Electro.pl powinno rzetelnie informować klientów o rzeczywistym czasie trwania promocji – twierdzą przedstawiciele UOKiK-u – wówczas konsumenci mieliby więcej czasu na podjęcie decyzji o zakupie.
Kara dla sklepu
Spółka zaniechała stosowania kwestionowanego hasła w grudniu 2013 roku. Jednak ze względu na naruszenie podstawowego prawa konsumentów – do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji – została na nią nałożona kara w wysokości 349 088 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się do sądu.