Margines błędu dla systemu GPS zmniejszy się z około dziesięciu do dwóch metrów. A to za sprawą europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS, z ang. European Geostationary Navigation Overlay Service), który ma za zadanie zwiększyć dokładność sygnałów wykorzystywanych do nawigacji satelitarnej w Europie.
EGNOS powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej. Nowy system ma przynieść korzyści nie tylko kierowcom, którzy podczas jazdy samochodem korzystają z pomocy nawigacji satelitarnej, ale ma także umożliwić realizację nowych zastosowań w wielu różnych sektorach, jak rolnictwo (zwiększając precyzję nawożenia) czy transport (np. automatyczny pobór opłat za korzystanie z dróg). EGNOS będzie miał zastosowanie również w systemach ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym.
– EGNOS toruje europejskim przedsiębiorcom i obywatelom drogę do korzystania z ogromnych zasobów udoskonalonych narzędzi, dając im klucz do masy nowych możliwości dzięki zastosowaniu sygnałów nawigacyjnych o zwiększonej dokładności. Położyliśmy dziś kamień węgielny przyszłości, która wydaje się być na wyciągnięcie ręki – mówi Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji i komisarz ds. transportu.
Usługi EGNOS udostępniane są bezpłatnie każdemu użytkownikowi odbiornika kompatybilnego z systemem GPS/SBAS znajdującemu się w zasięgu funkcjonowania EGNOS. Większość oferowanych obecnie w Europie urządzeń nawigacyjnych spełnia te warunki techniczne.