Kampania reklamowa SKOK-u im. F. Stefczyka w Gdyni wprowadzała konsumentów w błąd – uznał UOKiK i nałożył na przedsiębiorcę ponad 1,3 mln zł kary.
„Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale”, „0 zł za przelewy w oddziale” – ogłaszał w reklamach SKOK w Gdyni. Reklamy pojawiały się w telewizji, radiu, prasie, internecie, ponadto w formie ulotek i smsów i e-maili od 1 czerwca do 31 sierpnia 2012 r. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, reklamy wprowadzały konsumentów w błąd.
Według UOKiK-u na podstawie powyższych haseł konsumenci mogli odnieść wrażenie, że będą mogli za darmo dokonywać przelewów, gdy założą konto. Jak się okazało, w rzeczywistości nowy członek mógł wykonywać darmowe przelewy tylko do końca sierpnia, czyli w czasie obowiązywania promocji. W opinii Urzędu, gdyby konsumenci mieli rzetelne informacje o okresie obowiązywania oferty, mogliby nie skorzystać z usług SKOK im. F. Stefczyka.
Zgodnie z prawem przedsiębiorcom nie wolno podejmować działań wprowadzających konsumentów w błąd. W rezultacie takich praktyk konsumenci mogą zdecydować się na zakup towaru lub usługi, których w normalnej sytuacji by nie kupili.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni karę 1 300 862 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.