Czy kiedy rano wstajesz do pracy, od razu zaczynasz zastanawiać się, czym się zająć, aby dzień szybciej dobiegł końca? Czy w godzinach pracy surfujesz po stronach internetowych niezwiązanych z twoim zajęciem? Jeśli tak, to znaczy, że i ciebie dopadł problem dużej części pracowników – nuda.
Aż 21% Amerykanów nudzi się w pracy. W ankiecie przeprowadzonej przez serwis salary.com nuda znalazła się na czwartym miejscu wśród powodów zmiany pracy. Amerykanie, podobnie jak Polacy zmieniają jednak pracę głównie z powodów finansowych. Z badań przeprowadzonych w Polsce przez Advisory Group TEST HR wynika, że dla 45% respondentów poszukiwanie lepszego wynagrodzenia było głównym czynnikiem, który motywował do zmiany pracy. Na dalszych miejscach znalazły się: chęć wyjazdu za granicę (23,44%), a zaraz potem powody osobiste (18,55%). Złe relacje z przełożonymi, nadmiar obowiązków oraz złe warunki pracy znalazły się na końcu listy powodów, które skłaniają Polaków do zmiany zajęcia.
Co prawda w badaniach prowadzonych w Polsce nie pytano o to, czy nuda w pracy jest wystarczającym powodem do jej zmiany, ale bez wątpienia faktem jest, że ten stan ducha dopada wiele osób, choć z różnym natężeniem. Praca nie sprawia im satysfakcji, więc nudzą się, surfują po internecie i szukają tam nowego zajęcia.
Sposób na nudę w pracy
– Jednym z najlepszych sposobów rozstania się z nudą w pracy jest zmiana zajęcia i znalezienie takiego, które będzie wyzwaniem – uważa Beata Szilf-Nitka, country manager serwisu infoPraca.pl. – Obecnie jest jeszcze czas, aby zastosować to lekarstwo. Gospodarka zwalnia, spada też tempo powstawania nowych miejsc pracy. Zgodnie z danymi Ministerstwa Pracy w czerwcu tego roku bezrobocie obniżyło się o 0,4 pkt. proc., w lipcu o 0,2 pkt. proc., a sierpniu jedynie o 0,1 pkt. proc. Wyhamuje też dynamika wzrostu płac, więc nadchodzące miesiące mogą być ostatnim dobrym momentem na zmianę pracy – radzi Beata Szilf-Nitka. Już za kilka miesięcy może być znacznie trudniej o nowe stanowisko, a warunki oferowane przez pracodawców mogą stać się mniej atrakcyjne.
Nudzący się pracownicy to także straty dla firm, które płacą za nieprzepracowane godziny. Ponadto osoba, która demonstruje swoje znudzenie, demotywuje pozostałych pracowników. –Przyczyn znużenia może być kilka. Jedna z nich to nieumiejętne gospodarowanie czasem, przyzwyczajenie do działania pod presją czasu i odkładanie obowiązków na później. Zazwyczaj nuda jest jednak oznaką złego dopasowania obowiązków do umiejętności i kwalifikacji zatrudnionego, które są znacznie wyższe lub niższe w stosunku do oczekiwań. W obydwu przypadkach pracownik ucieka od realizacji zadań, niejednokrotnie w nudę – mówi Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.
Co robimy, gdy dopada nas nuda?
Jednym z przejawów nudy powszechnie obserwowanym wśród pracowników biurowych jest tzw. „cyberlenistwo”. Polega ono na przeglądaniu stron internetowych, rozmowach za pośrednictwem komunikatorów itp. Według agencji Reuters 60% amerykańskich pracowników traci na surfowanie w sieci nawet do półtorej godziny dziennie. W badaniach przeprowadzonych w Polsce przez Gemius S.A. do „cyberlenistwa” przyznaje się 93% pracowników, ale tylko 24% z nich uważa to za niewłaściwe. Jeżeli i ty należysz do osób, które w pracy się po prostu nudzą, być może jest to sygnał, że praca nie dostarcza ci tego, czego od niej oczekiwałeś.