W sklepach pełnia letnich wyprzedaży. Oto, jakie prawa przysługują ci podczas sezonowych obniżek.
Zakupy podczas sezonowych wyprzedaży pełne są pułapek, w które wpadają konsumenci nieuważni i nieznający swoich praw. Wystarczy jednak, że będą pamiętać o kilku podstawowych zasadach, a będą mogli cieszyć się z okazyjnych nabytków. Oto sześć przykazań świadomego konsumenta.
Przykazania konsumenta
1. Porównuj oferty różnych sklepów. Zastanów się czy rzecz, którą wkładasz do koszyka, jest ci faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla ciebie okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości często za taki prezent albo musisz zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
2. Pamiętaj, że nie możesz zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał ci się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca, mimo braku takiego obowiązku, uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad. To dobry gest w stosunku do klientów.
3. Nie zapominaj o paragonach lub innych dowodach zakupu – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
4. Prawo do reklamacji przysługuje ci zawsze, jeśli kupiłeś wadliwy produkt, niezależnie od tego, czy był on w promocji czy też nie (nie możesz reklamować tylko wady, ze względu na którą towar był przeceniony, o czym zostałeś poinformowany). Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
5. Masz prawo do bezpłatnej pomocy. Sklep odrzucił reklamację? Klienci sklepów uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu0 800 007 707.
Grzechy sprzedawców
Byłeś wierny przykazaniom konsumenta, a mimo to wpadłeś w pułapkę zakupów i do domu przyniosłeś coś, czego tak naprawdę wcale nie chciałeś kupować? Winny może być sprzedawca. Sezonowe wyprzedaże to dla niektórych sprzedawców pokusa, by cię naciągnąć. Oto wybrane grzechy sprzedawców podczas sezonowych wyprzedaży:
Pycha: Nasze promocje są najatrakcyjniejsze dla ciebie – zdają się przekrzykiwać sprzedawcy. Wywieszki, plakaty i bilbordy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną każdego towaru, który chcesz kupić.
Chciwość: Cena cenie nierówna. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe lub oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej z tą sprzed okresu promocyjnego. Tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, oszczędzają.
Nieumiarkowanie w obliczeniach: Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętaj: Cena podana na półce lub na metce jest ceną obowiązującą. W związku z tym masz prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
Uzbrojony w powyższą wiedzę możesz śmiało ruszać na zakupy. Żadne pułapki zastawiane na ciebie przez sprzedawców nie będą ci straszne.