0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Za co płacisz?

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

Linie lotnicze muszą informować podróżnych o wysokości wszystkich opłat składających się na ostateczna cenę biletu. Nowe przepisy wchodzą w życie w całej Unii Europejskiej 1 listopada.

Na ostateczną cenę biletu składają się taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe oraz inne dopłaty. – Z doświadczenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść – stwierdza Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowa UOKiK-u. Problem dotyczy szczególnie ofert promocyjnych. Linie lotnicze informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu wielokrotnie nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych. Te ostatnie, zgodnie z definicją, pobierane są od przewoźników przez zarządzających lotniskiem za wykonywanie między innymi usług związanych z obsługą pasażerów, ale także startu czy lądowania.

Przejrzystość opłat

Na mocy wchodzącego w życie 1 listopada 2008 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, każdy przewoźnik został zobowiązany do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu. Musi ona uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty. Konsumenci mają teraz prawo oczekiwać wyszczególnienia poszczególnych rodzajów opłat oraz podania im ostatecznej ceny już na etapie rezerwacji, a także wyraźnej, przejrzystej i jednoznacznej informacji o wszystkich opcjonalnych dopłatach.

Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.

Za wprowadzanie konsumentów w błąd grożą dotkliwe sankcje finansowe, które mogą sięgać 10% ubiegłorocznych przychodów przedsiębiorcy.

Jakie mamy prawa?

Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.

Pamiętajmy, że jeżeli lot się opóźnia, pasażerowie mają prawo do bezpłatnych posiłków, napojów oraz innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik musi zapewnić także hotel (łącznie z transportem). Jeżeli odwołano nasz lot, mamy prawo do zwrotu kosztów biletu lub zaoferowania innego połączenia. Ponadto możemy domagać się odszkodowania, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przedsiębiorca odmówi pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, należy niezwłocznie złożyć pisemną skargę i uzyskać potwierdzenie jej złożenia.

Konsument ma również prawo do wystąpienia o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu. Roszczenia dotyczące uszkodzonego bagażu należy zgłosić w terminie siedmiu dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego – w terminie 21 dni.

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Zbadaliśmy pestycydy w pomidorach z Lidla i Biedronki

Po teście jabłek kolej na pomidory. Okazuje się, że one również zawierają pozostałości pestycydów....

Jabłka z Lidla gorsze niż z Biedronki

Fundacja Pro-Test wykryła aż dziewięć różnych pestycydów w jabłkach z Lidla. W jabłkach z...

Test słuchawek: Od ucha do ucha

14 SŁUCHAWEK NAUSZNYCH W TEŚCIE: Test słuchawek wyłonił najlepsze modele. Okazuje się, że za...