Nowa regulacja określa odpowiedzialność sprzedawcy biletu lotniczego. I to bez względu na to, czy nasz lot jest lotem rejsowym czy czarterowym, czy bilet sprzedały nam bezpośrednio linie lotnicze czy też biuro podróży lub inna instytucja. Linie lotnicze reprezentują względem pasażera sprzedawcę biletu.
17 lutego 2005 r. weszła w życie regulacja UE Nr 261/2004 (wersja polskojęzyczna) określająca prawa pasażera w ruchu lotniczym w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub jego znacznego opóźnienia. Regulacja ta nie ma, na razie, oficjalnego polskiego tłumaczenia. Poniżej przedstawiamy w ogólny sposób jej zapisy.
Jakkolwiek wymienione na początku prawa nie przysługują nam, gdy odwołanie wykupionej wycieczki wynika z przyczyn innych, niż odwołanie samego lotu, to z kolei prawa te nie zastępują naszych praw jako klienta biura podróży. Jeśli odwołanie lotu spowodowało niemożność pełnego skorzystania z wykupionej wycieczki, mamy prawo dochodzić odszkodowania na podstawie innych przepisów, ponad odszkodowanie przysługujące za odwołany lot. Ewentualnie suma odszkodowania może być wtedy pomniejszona o odszkodowanie, jakie uzyskaliśmy za samo odwołanie lotu.