Po raz pierwszy w historii rankingów marek samochodów przygotowywanych przez niemiecki automobilklub ADAC w czołówce znalazły się dwie marki jednego koncernu motoryzacyjnego. Cały ranking obejmuje 33 marki samochodowe.
Ranking marek samochodów powstaje na podstawie wielu ocen cząstkowych, które obejmują takie parametry jak: wizerunek marki, jej siła rynkowa, zadowolenie klientów, statystyka awaryjności, wpływ na środowisko oraz jakość produktu. Łącznie tworzą one ogólny obraz jakości najważniejszych marek samochodowych.
Motoryzacyjny image
Jak wypadło najnowsze porównanie aut? Już po raz piąty na pierwszym miejscu uplasował się audi. Volkswagen zdobył drugie miejsce – po raz pierwszy zajmując tak wysoką pozycję. Kolejne w rankingu są marki: mercedes, BMW, porsche i toyota.
Wizerunek marki oceniano na podstawie wyników sondażu przeprowadzonego wśród 4 tys. osób. Badanie było przeprowadzone w Niemczech. Nie dziwią więc najwyższe oceny dla samochodów niemieckich: BMW, mercedes, audi i VW okazały się mieć najlepszy image. Wśród polskich kierowców opinie na temat wizerunku poszczególnych marek mogłyby być nieco inne, choć – jak można się domyślać – niekoniecznie przedkładaliby oni marki aut produkowanych w Polsce nad te zza naszej zachodniej granicy.
Giganci rynkowi
Siłę rynkową badanych marek oceniono między innymi na podstawie udziałów w rynku. Znów mówimy jednak o rynku niemieckim. Dlatego pierwsze miejsce pod względem liczby sprzedawanych samochodów zajął koncern Volkswagena. Zaraz za nim uplasował się mercedes, opel oraz BMW. Jeżeli by jednak porównać pierwsze osiem miesięcy 2008 r. z rokiem poprzednim, okazałoby się, że w przyrostach sprzedaży przodują inne marki. Lancia, subaru i fiat odnotowały wtedy najwyższe procentowe wzrosty sprzedaży na rynku nowych samochodów.
Ranking marek samochodów jest publikowany przez ADAC regularnie od września 2001 r. W 19 dotychczasowych edycjach aż 11 razy zwyciężał mercedes. Audi zajmowało pierwsze miejsce pięć razy, a BMW – trzy razy.