0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaArtykułyKupiłeś wadliwy towar - co dalej? - porady konsumenckie

Kupiłeś wadliwy towar – co dalej? – porady konsumenckie

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

Konsument nie zawsze jest zorientowany, kiedy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedanie wadliwego towaru. Co zrobić, jeżeli towar ma wadę, której nie odkryliśmy w sklepie? Zgodnie z prawem rękojmi, możemy zwrócić wadliwy towar i domagać się jego wymiany na nowy, bez wad.

Kodeks cywilny posługuje się pojęciem wady prawnej i wady fizycznej. Wada prawna zachodzi wtedy, gdy rzecz stanowi własność osoby trzeciej. Z wadą fizyczną mamy do czynienia wówczas, gdy rzecz nie może być używana przez kupującego zgodnie z przeznaczeniem, choćby odpowiadała obowiązującym normom technicznym. Jedną z postaci wady fizycznej towaru jest brak właściwości, o której zapewniał sprzedawca.

Zakupiłem odtwarzacz DVD w sklepie z rzeczami używanymi. Sprzedawca zapewniał mnie, ze sprzęt jest sprawny technicznie. Na drugi dzień okazało się, że odtwarzacz ma zniszczoną głowicę i nie nadaje się do użytku. Wróciłem do sklepu, ale sprzedawca poinformował mnie, że rękojmia nie obejmuje rzeczy używanych. Co mam robić?
Paweł W.,

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi dotyczy zarówno rzeczy nowych, jak i używanych. Problem, opisany w Pana liście, doskonale obrazuje pojęcie wady fizycznej w postaci braku właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego. Sprzedawca nie jest zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli sprzedał Panu sprzęt niesprawny. Z powodu zniszczonej głowicy powinien znacznie obniżyć cenę odtwarzacza. Uwaga! Kupując rzeczy przecenione, należy się liczyć z tym, że nie będzie można dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi (ale tylko w stosunku do tych wad, które są przyczyną przeceny). Zatem jeśli sprzedawca nie poinformował Pana o zniszczonej głowicy odtwarzacza i z tego powodu sprzęt nie był przeceniony, ma Pan pełne prawo domagać się wymiany sprzętu na nowy, sprawny technicznie.

W myśl kodeksu cywilnego oraz Warunków Sprzedaży wada fizyczna rzeczy zachodzi wówczas, gdy:
1. Towar ma wadę tego rodzaju, że zmniejsza się jego wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia rzeczy, np. budzik, który nie dzwoni;
2.Towar nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, np. przez deklarowanie jakości towaru (gatunek, certyfikat, energochłonność, znak bezpieczeństwa, itp.), na przykład parasol, który przemaka;
3. Rzecz została kupującemu wydana w stanie niepełnym, niekompletnym, bez wymaganej instrukcji obsługi lub innych informacji niezbędnych do prawidłowego korzystania z towaru, np. pralka bez instrukcji obsługi.

Poznaj swoje prawa

– Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji zgłoszonej przez kupującego ani nie może żądać, aby klient zgłosił ją wytwórcy lub dostawcy towaru. Powinien rozpatrzyć reklamację jak najszybciej, bez zwłoki czy zbędnego przedłużania sprawy.
– Jeżeli reklamacja budzi wątpliwości lub też wymaga opinii rzeczoznawcy, sprowadzenia nowego towaru lub wymiany, termin do jej załatwienia wynosi 14 dni, chyba że kupujący wyraził na piśmie zgodę na przedłużenie tego terminu.
– W razie nieuwzględnienia reklamacji sprzedawca ma obowiązek zawiadomić konsumenta na piśmie wraz z podaniem uzasadnienia. Brak zawiadomienia w terminie 14 dni jest równoznaczny z uwzględnieniem reklamacji i sposobu jej załatwienia zgodnie z życzeniem klienta.

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Test zmywarek: mniej niż połowa dobrych

30 ZMYWAREK W TEŚCIE: Nowy test zmywarek pokazał, że nie zawsze drogi model jest...

Koktajl pestycydów w pomarańczach z Lidla i Biedronki

W pomarańczach, które kupiliśmy w Biedronce, wykryliśmy pozostałości aż pięciu różnych pestycydów. Zaś w...

Test zamrażarek: znamy najlepszą

11 ZAMRAŻAREK W TEŚCIE: Najlepsze zamrażarki z testu potrafią przez długi czas zachować świeżość...