14 dni na zwrot towaru, zakaz obciążania nieuzasadnionymi kosztami – takich praw masz znacznie więcej, gdy kupujesz przez internet. Zanim kupisz, przeczytaj ten krótki przewodnik po zakupach w sieci.
W czerwcu 2014 r. Unia Europejska wprowadziła zmiany ważne dla kupujących przez internet. Nowe przepisy dają nam, konsumentom, większą ochronę niż przedtem.
Sprawdź, zanim kupisz
- Jasna, dokładna i zrozumiała informacja na temat sprzedawanych produktów lub usług – to sprzedawca musi przekazać kupującemu, zanim ten dokona zakupu. Mało tego, wśród obowiązkowych informacji są też dane kontaktowe, w tym adres e-mail lub numer telefonu.
- Cena podana kupującemu musi być ceną łączną obejmującą wszelkie dodatkowe obciążenia. W przeciwnym razie sprzedawca musi co najmniej poinformować nabywcę o sposobie obliczenia takiej ceny łącznej.
- Wyczerpujące informacje na temat płatności, dostawy, prawa do odstąpienia od umowy, usług posprzedażowych, czasu obowiązywania umowy, mechanizmów rozwiązywania sporów oraz rejestru handlowego – to wszystko sprzedawca powinien przekazać kupującemu w ramach umowy sprzedaży. Informacje te powinny zostać zawarte w umowie, chyba że sprzedawca i kupujący wspólnie wyrażą zgodę na zmiany w postanowieniach umownych opublikowanych na przykład w witrynie internetowej sprzedawcy.
Potwierdzenie zakupu, dostawa i dodatkowe obciążenia
- E-mail z potwierdzeniem zakupu lub potwierdzenie umieszczone na indywidualnym koncie kupującego w witrynie sprzedawcy muszą być niezwłocznie dostarczone kupującemu. Potwierdzenie to musi być sporządzone w formie umożliwiającej przechowywanie i uniemożliwiającej zmianę bez uprzedniej zgody kupującego.
- Dodatkowe obciążenia z tytułu płatności, na przykład kartą kredytową, są dozwolone. Wysokość takiego obciążenia nie może jednak przewyższać obciążeń ponoszonych przez sprzedawcę z tytułu obsługi płatności dokonanej przez kupującego. Sprzedawca musi umożliwić kupującemu wyrażenie wyraźnej zgody na obciążenie go dodatkowymi „ukrytymi” obciążeniami takimi jak ubezpieczenie podróżne związane z rezerwacją przelotu itp. Sprzedawca nie może wpływać na kształt umowy przez umieszczenie w formularzu zakupu domyślnie zaznaczonych pól wyboru.
Zwrot niechcianych towarów
- 14 dni od daty otrzymania towarów – tyle czasu mamy na odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej w sieci bez podawania przyczyny. Jeśli ostatni dzień wspomnianego okresu przypada na dzień wolny od pracy, okres ten jest wydłużany i upływa w najbliższy dzień roboczy.
- Pisemne oświadczenie zawierające listę zwracanych towarów – to wystarczy przesłać sprzedawcy pocztą zwykłą, pocztą elektroniczną lub faksem, aby odstąpić od zakupu. Sprzedawca musi udostępnić kupującemu formularz odstąpienia od umowy, z którego kupujący może, ale nie musi skorzystać.
- W przypadku zakupów dokonywanych od osób prywatnych, a nie od przedsiębiorstw, obowiązują przepisy inne niż wspomniane wyżej i czternastodniowy okres karencji nie ma zastosowania.
Zwrot pieniędzy
- Zwrot pieniędzy w ciągu 14 dni od daty otrzymania powiadomienia o odstąpieniu od zakupu – tyle właśnie czasu ma sprzedawca. Może on jednak wstrzymać zwrot pieniędzy do momentu otrzymania zwróconych towarów lub dowodu ich wysłania.
- Kwota zwrotu musi obejmować wszelkie koszty przesyłki poniesione przez kupującego w momencie zakupu. Jeśli kupujący zażąda przesyłki niestandardowej (ekspresowej), może wówczas ponieść dodatkowe koszty. Koszt zwrotu towarów zazwyczaj ponosi kupujący.
- Jeśli w trakcie dokonywania zakupu kupujący nie został poinformowany o obowiązku poniesienia kosztów zwrotu zakupu w 14-dniowym okresie karencji, sprzedawca musi ponieść również te koszty.
- Przed odstąpieniem od zakupu nabyte towary muszą być w stanie nieużywanym. Prawo do odstąpienia od zakupu obejmuje możliwość sprawdzenia towaru jedynie w taki sam sposób, w jaki odbywa się to w sklepie.
Umowy o świadczenie usług
- 14-dniowy okres karencji dotyczy także umów o świadczenie usług, w tym między innymi umowy z dostawcą internetu zawartej online lub z przedstawicielem handlowym. Jeśli jednak kupujący chce, aby sprzedawca rozpoczął świadczenie usług bez oczekiwania na upływ 14-dniowego okresu karencji, musi wyraźnie tego zażądać. Jeśli kupujący będzie chciał wówczas odstąpić od umowy, musi zapłacić za okres, w którym korzystał z usługi.
- W przypadku małych przedsiębiorstw i pracowników wykwalifikowanych zastosowanie mają inne przepisy. W przypadku pilnych napraw, na przykład hydraulicznych, odwołanie zlecenia po ustaleniu ceny usługi jest niezgodne z prawem.
Zakup treści cyfrowych
- Pobieranie i strumieniowe i przesyłanie danych – tu obowiązują osobne przepisy. Przed dokonaniem transakcji sprzedawca musi poinformować kupującego o tym, czy sprzedawane treści są obsługiwane przez określony sprzęt i oprogramowanie (interoperacyjność), oraz o ich funkcjonalności, w tym ograniczeniach geograficznych i możliwości wykonywania kopii na użytek własny.
- W przypadku zakupu treści cyfrowych kupujący może odstąpić od umowy, ale po rozpoczęciu pobierania lub strumieniowego przesyłania danych prawo to może już nie mieć zastosowania, o ile sprzedawca spełnia warunki umowy.