0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaArtykułyKonsumenci pytają…

Konsumenci pytają…

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

…eksperci Federacji Konsumentów odpowiadają. Tym razem radzą w sprawach związanych z motoryzacją.

Kupiłem w komisie samochód używany z nowo zamontowaną instalacją gazową, na którą udzielona była gwarancja. Czy mogę korzystać z uprawnień gwarancyjnych?

Tak, gdyż gwarancja dotyczy instalacji gazowej i jest z nią bezpośrednio związana. Uprawnienia z niej wynikające przysługują każdemu kolejnemu właścicielowi samochodu. Zgodnie bowiem z utrwalonym orzecznictwem, każdy posiadacz objętego gwarancją przedmiotu (dającego się zidentyfikować z reguły przez stosowne numery i inne oznaczenia fabryczne) i ważnego tzn. aktualnego dokumentu gwarancyjnego będzie uważany za uprawnionego (teza 18 do art. 577 k.c. komentarza do kodeksu cywilnego).

Mam problem dotyczący instalacji zasilania gazem LPG zamontowanej w moim samochodzie przed miesiącem. Firma, która ją instalowała, twierdzi, że działa ona prawidłowo i nie uznaje moich racji odnośnie jej wadliwości. Praktycznie nadal muszę tankować benzynę, żeby korzystać z samochodu. Co mam robić ?

Wobec firmy montującej instalację (sprzedawcy) przysługują Panu roszczenia na podstawie ustawy z 27.07.02 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego DzU 141 z 2002 r. poz.1176, przy czym ustawodawca przyjmuje domniemanie, które ma zastosowanie w opisanej przez Pana sytuacji, że jeżeli istotna niezgodność z umową (np. wada techniczna) powstała przed upływem sześciu miesięcy od nabycia towaru, to istniała ona w dniu jego sprzedaży.

Oddałam auto do naprawy w warsztacie samochodowym. Podczas odbioru właściciel nie wydał mi faktury, twierdząc, że nie ma czasu, i że popsuła się drukarka do komputera. Kazał mi zapłacić 2 tys. zł, odebrać samochód i przyjechać po fakturę za dwa dni. Tak też zrobiłam, licząc na uczciwość. Jednak dotychczas nie wystawił faktury, mimo moich wizyt i telefonów. Jak wybrnąć z tej sytuacji?

W opisanej sprawie powinna Pani na piśmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, zażądać wystawienia faktury potwierdzającej enumeratywnie (wymienione wszystkie elementy) zakres i cenę naprawy, wyznaczając ostateczny termin, pod rygorem skutków prawnych (warsztat nie opłacił podatku dochodowego od przyjętej od Pani należności).

Siedem miesięcy temu kupiłam w komisie używany, czteroletni samochód. Sprzedawca zapewniał mnie, że jest to auto bezwypadkowe, w idealnym stanie technicznym. Wczoraj nie mogłam uruchomić samochodu, został ściągnięty na lawecie do warsztatu, gdzie mechanicy stwierdzili, że auto brało udział w wypadku (dachowanie), i że praktycznie niesprawne są w nim wszystkie elementy mechaniczne, co zagraża bezpieczeństwu jego użytkowania. Czy przysługują mi roszczenia w stosunku do nieuczciwego sprzedawcy i jakie kroki mam podjąć?

W świetle art. 7701 k.c.: „Do umowy sprzedaży rzeczy ruchomej, zawartej przez komisanta z osobą fizyczną, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się przepisy o sprzedaży konsumenckiej”, które są zawarte w ustawie z 27.07.02 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego DzU 141 z 2002 r. poz.1176, będącej podstawą Pani roszczeń wobec komisanta (sprzedawcy), które, dla celów dowodowych, powinny być poparte oceną techniczną wydaną przez rzeczoznawcę do spraw motoryzacyjnych, potwierdzającą faktyczny stan techniczny spornego samochodu.

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Test opon letnich: Wiele dobrych, jedne niebezpieczne

17 OPON LETNICH W TEŚCIE: Dobre opony letnie muszą skutecznie hamować na mokrej i...

Papryka z Lidla czy Biedronki? Wiemy, która ma pestycydy

Są wyniki kolejnych badań na zawartość pestycydów. Tym razem do laboratorium oddaliśmy czerwoną paprykę...

Test zmywarek: mniej niż połowa dobrych

30 ZMYWAREK W TEŚCIE: Nowy test zmywarek pokazał, że nie zawsze drogi model jest...