0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Jak kupujemy?

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

Ponad 60% z nas jest zadowolonych z poziomu przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów chroniących konsumentów. Chętnie egzekwujemy swoje prawa – reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomoże – częściej niż przeciętny mieszkaniec UE podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw.

Świeże owoce i warzywa, obuwie, samochód, urządzenia gospodarstwa domowego – co łączy te wszystkie elementy? Oczywiście konsument, a właściwie konsumenci z 27 krajów Unii Europejskiej, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Komisji Europejskiej. Pytania dotyczyły między innymi jakości i cen produktów, jakości usług oraz konkurencji na rynku handlu detalicznego.

Problemy z butami

Czym kierujemy się, kiedy stojąc przed półką sklepową dokonujemy wyboru tego, a nie innego produktu? Pod uwagę bierzemy kilka elementów. Większość z nas patrzy na cenę. Ważna jest dla nas również niezawodność kupowanego towaru. Czy potrafimy wybierać takie produkty, które nas nie zawiodą? Narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, na przykład komputery, nowe samochody i motocykle oraz urządzenia gospodarstwa domowego najczęściej działają bez problemów – tak uważa aż 64% badanych.

Ale nie ze wszystkiego, co kupujemy, możemy być zadowoleni. Najgorzej oceniane jest obuwie i odzież – zadowolonych z tych produktów jest 58% ankietowanych. Potwierdzają to odpowiedzi na pytania o reklamację zakupionych produktów. Wśród polskich konsumentów przeważają problemy z odzieżą i obuwiem. Tymczasem statystyczny mieszkaniec Unii najczęściej reklamuje… nowe auta i motocykle.

Niestety życie pokazuje, że reklamowanie wadliwego zakupu nie zawsze przebiega gładko. Co robimy, jeśli nasza reklamacja nie zostanie uwzględniona? Polacy podejmują dalsze kroki dużo chętniej niż wynosi średnia unijna – 22% z nas robi to w przypadku wadliwych narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 21% – gdy chodzi o buty i odzież.

Uwaga – bezpieczeństwo!

Co jeszcze jest dla nas ważne podczas zakupów? Okazuje się, że cenimy bezpieczeństwo nabywanych produktów. 70% badanych Polaków jest zadowolonych z bezpieczeństwa artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego. A żeby nabyty produkt używać bezpiecznie, trzeba przeczytać informacje, które zawarł na nim producent. Te informacje są dla polskiego konsumenta istotne. Dotyczy to również nazwy i adresu producenta, składu czy wartości odżywczej. Odsetek zadowolonych Polaków jest wysoki – przede wszystkim z jakości oznaczeń umieszczanych na urządzeniach gospodarstwa domowego, napojach bezalkoholowych oraz wyrobach związanych z rozrywką i rekreacją – tak deklaruje ponad 60% badanych. Statystyczny mieszkaniec Unii na pierwszym miejscu wymienia nowe pojazdy mechaniczne (73%), a następnie urządzenia gospodarstwa domowego (70%) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67%).

Bez agresji

Konkurencja na rynku powoduje, że konsumenci mają duży wybór towarów – zarówno pod względem jakości, jak i ceny. Jak pokazują wyniki ankiety, większość z nas uważa, że cena jest adekwatna do jakości oferowanego towaru. Najwięcej polskich respondentów było zadowolonych w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego – ponad 70%. Przeciętny mieszkaniec Unii lepiej ocenia ten aspekt w odniesieniu do urządzeń gospodarstwa domowego czy napoi bezalkoholowych – odpowiednio 70 i 68%.

Dla przedsiębiorców duża konkurencja na rynku oznacza z kolei konieczność przekonania konsumentów do zakupu właśnie ich produktu – nierzadko poprzez reklamę. Ankietowani ufają, że przekaz taki nie wprowadza w błąd i nie pomija istotnych informacji najczęściej w przypadku urządzeń gospodarstwa domowego, napojów bezalkoholowych i artykułów mięsnych (61% ankietowanych), najsłabiej w tej ocenie wypadają świeże owoce i warzywa (56%) oraz odzież i obuwie (55%). Polscy konsumenci nie odbiegają w swojej ocenie od unijnej średniej. Nie czujemy się również naciskani lub przymuszani do zakupu danego produktu. W przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego z agresywnymi praktykami przedsiębiorców nie miało do czynienia ponad 60% ankietowanych, w przypadku nowych samochodów i motocykli – już tylko 54%.

Europejscy konsumenci zostali zapytani również o zakupy dokonywane za granicą. Jak wynika z ankiety, bardziej entuzjastycznie do tego rodzaju zakupów nastawieni są obywatele z 12 nowych państw członkowskich. Polaków najbardziej cieszy możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli – tak stwierdziło 55%. pytanych. Na kolejnych miejscach znalazły się narzędzia komunikacji informacyjnej (40%) i urządzenia gospodarstwa domowego (37%).

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Zbadaliśmy pestycydy w pomidorach z Lidla i Biedronki

Po teście jabłek kolej na pomidory. Okazuje się, że one również zawierają pozostałości pestycydów....

Jabłka z Lidla gorsze niż z Biedronki

Fundacja Pro-Test wykryła aż dziewięć różnych pestycydów w jabłkach z Lidla. W jabłkach z...

Test słuchawek: Od ucha do ucha

14 SŁUCHAWEK NAUSZNYCH W TEŚCIE: Test słuchawek wyłonił najlepsze modele. Okazuje się, że za...