Rozmowa z Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości oraz Nevenem Mimicą, komisarzem UE ds. polityki konsumenckiej
Wydatki konsumpcyjne stanowią 56 % unijnego PKB. Przyjmując w maju 2012 r. europejski program na rzecz konsumentów, Komisja wskazała poprawę znajomości praw konsumentów oraz lepsze ich egzekwowanie, jako dwa podstawowe działania mające pozwolić konsumentom na pełne korzystanie z możliwości oferowanych przez jednolity rynek.
1. Dlaczego UE rozpoczyna kampanię informacyjną na temat praw konsumentów?
VIVIANE REDING: Jako komisarz ds. sprawiedliwości chcę zapewnić przepisy gwarantujące prawa konsumentów w całej UE. Prawa te są jednak użyteczne jedynie wówczas, gdy znają je zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorstwa. Dlatego też w związku z wejściem w życie nowej dyrektywy konsu- menckiej postanowiliśmy rozpocząć kampanię informacyjną.
2. Dlaczego UE angażuje się w politykę konsumencką?
NEVEN MIMICA: Wszyscy nabywamy towary lub usługi w innych państwach europejskich i wszyscy na tym korzystamy. Konsumenci mają większy wybór, a wymiana handlowa przy- czynia się do wzrostu gospodarczego. Unijne prawa gwaran- tują ochronę konsumentom, którzy dokonują zakupów w swoim kraju lub w innym państwie UE. Komisja współpracuje również z właściwymi organami państw członkowskich, by prawa konsumentów były egzekwowane.
3. Czym jest nowa dyrektywa o prawach konsumentów i jakie korzyści im przyniesie?
VIVIANE REDING: Nowa dyrektywa zacznie obowiązywać od dnia 13 czerwca 2014 r. i znacznie rozszerzy dotychczasowe prawa konsumentów.
Termin, w jakim konsumenci mają prawo do zwrotu zaku- pionych produktów, zostanie wydłużony z 7 do 14 dni. Nowe przepisy zabraniają również dopłat za korzystanie z kart kredytowych – przedsiębiorcy będą mogli odtąd obciążać klientów jedynie kosztami, które faktycznie ponoszą. Zabronione zostanie również zaznaczanie z góry pól wyboru w odniesieniu do usług dodatkowych, na przykład przy rezer- wacjach biletów lotniczych.
4. Jakie mam prawa jako konsument?
NEVEN MIMICA: Jako konsumenci często mamy do czynienia z sytuacjami, w których wprowadza się nas w błąd. Czasami też po prostu zmieniamy zdanie. Prawodawstwo UE chroni konsumentów w takich sytuacjach.
Na przykład, gdy zmienimy zdanie co do produktu kupionego w internecie, mamy teraz prawo otrzymać zwrot pieniędzy od sprzedawcy, jeśli odeślemy towar w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jeśli sprzedawca wymaga, by kupujący samo- dzielnie pokrył koszt zwrotu towaru, powinien to wyraźnie określić w momencie zakupu. W przeciwnym wypadku nie musimy płacić.
5. W jaki sposób konsumenci mogą odzyskać pieniądze w przypadku problemów?
VIVIANE REDING: Jeżeli kupiliśmy odtwarzacz MP3, ale go nie otrzymaliśmy, istnieje tani sposób odzyskania pieniędzy. We wszystkich państwach UE – z wyjątkiem Danii – można skorzystać z europejskiego postępowania w sprawie drob- nych roszczeń. Jest to szybka i tania alternatywa dla trady- cyjnych postępowań sądowych. Obecnie można z niej korzystać przy transakcjach internetowych o wartości do 2 tys. euro. Wystarczy przedłożyć standardowy formularz.
NEVEN MIMICA: W przypadku produktów lub usług zaku- pionych w innym państwie UE, można się zwrócić o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Sieć takich centrów obejmuje wszystkie państwa członkowskie UE, Norwegię i Islandię. Oferuje ona konsumentom nieodpłatne porady i wsparcie przy zakupie towarów lub usług u przedsię- biorcy mającego siedzibę w innym państwie objętym siecią.
Artykuł finansowany przez Komisję Europejską
Więcej na stronie youreurope.eu