0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaArtykułyAktywny optymista

Aktywny optymista

Opublikowano:

Autopromocja

spot_img

Jaki jest Polak, a jaki Europejczyk Anno Domini 2009? Czy zmieniło się nasze postrzeganie samych siebie? Optymiści, osoby aktywne i zdecydowane – tak postrzegają się Polacy. Rzadko przyznajemy się do bierności, pesymizmu czy niezdecydowania – wynika z badania European Trusted Brands 2009, którego wyniki przybliżają nam portrety różnych europejskich nacji.

Polak nie potrafi się zdefiniować

Polacy wyróżniają się otwartością. Tę cechę charakteru deklarujemy częściej niż przeciętny Europejczyk. Za osobę otwartą uważa się ponad połowa polskich respondentów, którzy wzięli udział w badaniu. Czy w rzeczywistości sprawdza się to, co o sobie myślimy? – Owszem, bywamy otwarci, ale tylko w relacjach z najbliższymi (członkami rodziny i przyjaciółmi). W odniesieniu zaś do tych, których nie znamy lub znamy słabo, jesteśmy najbardziej w Europie nieufni, pełni podejrzeń o nieczyste intencje – wyjaśnia prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Wśród ankietowanych Polaków można zauważyć też tendencję do braku jednoznacznego określenia swojej psychografii. Podobnie jest w przypadku Holendrów, Rosjan czy Węgrów. W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami sondażu, widać tendencję do mniej chętnego wskazywania przez Polaków na poszczególne cechy osobowości. – Zaskakującą cechą osobowości Polaków na tle innych nacji jest niezwykłe wręcz rozmycie tożsamości psychologicznej. Jakby przeciętny rodak nie potrafił jednoznacznie się zdefiniować, nie miał na swój temat określonego zdania. Spośród 16 cech, 12 zostało znacznie rzadziej przypisanych sobie przez Polaków niż przez przedstawicieli innych narodów – mówi prof. Czapiński.

Jak się zmieniamy?

W ciągu ostatnich trzech lat nastąpiły duże zmiany w deklarowanych cechach osobowości Polaków. Duży wzrost liczby respondentów przyznających się do takich cech, jak: optymizm, aktywność, ostrożność czy patriotyzm lokalny był widoczny w wynikach edycji z 2008 r. W tegorocznej edycji obserwujemy znaczny spadek. Cechy te występują wśród Polaków najrzadziej w porównaniu z innymi ankietowanymi narodami. Aktualnie zmalał zarówno odsetek osób nowoczesnych, jak i osób przyznających się do tradycjonalizmu – wyniki te powróciły do poziomu z 2007 r. – W porównaniu z poprzednim rokiem nastąpiła radykalna zmiana w autoportrecie rodaków. W zakresie wszystkich 16 cech wzrosła niepewność. Najbardziej staliśmy się we własnej opinii mniej radykalni, mniej patriotyczni i mniej ostrożni – mówi prof. Czapiński. – O ile spadek patriotyzmu i oryginalności trudno zrozumieć, o tyle zarzut zbytniej nieostrożności tłumaczyć może związane z kryzysem otwarcie oczu na zbyt ryzykowne inwestowanie pieniędzy w okresie prosperity i zbyt pochopne zaciąganie kredytów, z których spłatą coraz większa grupa Polaków ma coraz większe kłopoty – dodaje ekspert.

Na tle Europy Polacy wydają się częściej patriotami lokalnymi. Polacy, w przeciwieństwie do innych nacji, bardzo rzadko przyznają się, że są światowcami (Polska: 22%, średnia dla Europy: 46%). Również w mniejszym stopniu postrzegamy się jako tradycjonaliści, osoby konwencjonalne czy osoby powściągliwe. Natomiast większość Europejczyków to osoby określające się jako: optymiści (blisko 80%), osoby aktywne (blisko 80%) oraz osoby zdecydowane (także niemal 80%).

Mimo bardzo częstych wskazań Polaków na aktywność, na tle Europy jest to jednak najniższy wskaźnik. Oprócz Polaków (tylko 61%), najmniej aktywni są według deklaracji Brytyjczycy (62%) oraz Rosjanie (64%). Jako osoby aktywne najczęściej postrzegają się Holendrzy (86%) i Węgrzy (85%).

Z kolei do bierności – jako cechy osobowości – zdecydowanie najczęściej przyznają się ankietowani Brytyjczycy (blisko 40%).

Najnowsze Artykuły

WIĘCEJ PODOBNYCH

Zbadaliśmy pestycydy w pomidorach z Lidla i Biedronki

Po teście jabłek kolej na pomidory. Okazuje się, że one również zawierają pozostałości pestycydów....

Jabłka z Lidla gorsze niż z Biedronki

Fundacja Pro-Test wykryła aż dziewięć różnych pestycydów w jabłkach z Lidla. W jabłkach z...

Test słuchawek: Od ucha do ucha

14 SŁUCHAWEK NAUSZNYCH W TEŚCIE: Test słuchawek wyłonił najlepsze modele. Okazuje się, że za...