Aparatem systemowym nakręcisz dziś film najwyższej jakości. Czyżby więc kamera była już całkowicie zbędna? Oto plusy i minusy obu urządzeń.
Czym nakręcisz najlepsze filmy? Poręczną kamerą stworzoną specjalnie do filmowania czy aparatem systemowym dla zapalonych fotografów? Matryca tego ostatniego jest wystarczająco duża, aby odpowiednio pokazać ostre i rozmyte fragmenty obrazu. Obiektywy zaś można wymieniać. Dobrymi aparatami systemowymi można z powodzeniem kręcić filmy w wysokiej rozdzielczości, często nawet w jakości gotowej do transmisji telewizyjnej.
Walka gigantów
O tytuł najlepszego urządzenia do kręcenia filmówwalczą w naszym porównaniuprzeciw jednej kamerze, Sony HDR-CX700, dwa aparaty: Sony Alpha 580, lustrzanka z najwyższą oceną za jakość filmów w naszym teście oraz Panasonic Lumix GH2, aparat systemowy bez lustra.
Scena 1: Ostrość i rozmycie
Portret staje się szczególnie nastrojowy, gdy tło jest rozmyte, a tylko portretowana postać na pierwszym planie jest ostra. Taki efekt udaje się uzyskać zdecydowanie lepiej za pomocą naszych aparatów fotograficznych. Mają większą matrycę, dzięki czemu można lepiej regulować ostrość obrazu – jeśli masz odpowiedni obiektyw i otwartą przesłonę –nawet z dokładnością do kilku centymetrów.
Tymczasem kamera wyostrza większe fragmenty obrazu. Ostra jest nie tylko postać na pierwszym planie, ale i inne osoby za nią. To wprowadza niepokój i osłabia przekaz. Gra ostrością i rozmyciem to znany efekt kinowy. Profesjonalni filmowcy z chęcią go wykorzystują do planowania przestrzeni obrazu.
Scena 2: Zoom
Odkręcanie zoomu wciąga widza w obraz. Zakładając oczywiście, że zoom porusza się powoli, a obraz pozostaje ostry. To z kolei lepiej wychodzi kamerze. Ona bowiem stabilizuje obraz na dwa sposoby: mechanicznie i elektronicznie. Silniczek zoomu działa płynnie i spokojnie. Ogniskowa zmienia się delikatnie, autofocus poprawia ostrość obrazu.
W aparatach systemowych zoom jest sterowany tylko ręcznie, poprzez obracanie pierścieniem obiektywu. Panasonic GH2 przynajmniej reguluje ostrość automatycznie. Kamerzysta filmującyAlphą 580 musi zaśpoprawiać ostrość ręcznie. Autofocus nie działa w sposób płynny.
Zaletą modelu GH2 jest natomiast fakt, że Panasonic oferuje obecnie dwa modele obiektywów z silniczkiem:Varios PZ 14-42 mm i 45-175 mm. Oba modele są przeznaczone do filmowania, podczas gdy obiektywy większości innych aparatów systemowych – nie. Ale, uwaga, mogą w nich wystąpić niepożądane dźwięki podczas pracy autofocusa i zoomu. A zatem to kamera dostaje dodatkowy punkt za zoom.
Scena 3: Ruch kamery
Poruszanie kamerą wprowadza ruch w obrazie i otwiera nowe perspektywy. Pod warunkiem, że jest płynny, a oświetlenie nie szwankuje. I tutaj kamera i aparaty dochodzą do granic swoich możliwości. Przede wszystkim ruch kamery z ciemnego miejsca w jasne (lub na odwrót) stanowi nie lada wyzwanie dla naszych urządzeń. Dlaczego? Muszą ustawić jasność: szybko, lecz płynnie, nie mogą też dopuścić do tego, by obraz choćby przez chwilę był niedoświetlony bądź prześwietlony. Z tym zadaniem najlepiej radzi sobie kamera. Sony CX700 oświetla przejście między ciemnością a jasnością niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Panasonic GH2 prowadzi przesłonęo wiele równomierniej, aniżeli lustrzanka Sony. Pomaga mu w tym ciągły pomiar bezpośrednio na matrycy.
Werdykt: Kamera do filmów akcji
Aparaty systemowe nakręcą dobry film, ale pod warunkiem, że są ustawione na statywie. Ich mocną stroną jest głębia ostrości. Czas nagrywania jednej sceny wynosi zaledwie 30 minut. Potem nagrywanie trzeba rozpocząć od nowa. Aparaty systemowe oferują twórcom filmu wiele możliwości i duży wybór obiektywów. Lustrzanki są idealne do kręcenia filmów ze stałą ogniskową – ich duża matryca daje wiele możliwości ustawień ostrości i rozmywania obrazu. Aparaty systemowe bez lustra są z kolei lepsze do filmowania poruszających się obiektów, ponieważ potrafią szybciej ustawić ostrość.
A kamera? To najodpowiedniejszy wybór dla osób kręcących filmy akcji, nawet do ujęć z ręki. Ale statyw też może być pomocny. Wprowadzi spokój w nasze ujęcia i jest niezbędny przy długich ruchach zoomem.